در دسترس بودن و ارزانی قلیان یکی از دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به قهوه خانه ها است.

به گزارش مرور نیوز، در دسترس بودن و ارزانی قلیان یکی از دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به قهوه خانه ها است.

آسیب ها و عوارض استعمال قلیان و مواد مخدر بر هیچکس پوشیده نیست. جامعه شناسان و پزشکان همواره از پیامدهای روحی و جسمی استفاده از قلیان که بیشتر در قهوه خانه ها وجود دارد، هشدار می دهند. در قدیم، افراد مسن و پیرمردها برای تماشای شعرخوانی مرشد و شاهنامه خوانی در قهوه خانه ها دور هم جمع می شدند. اما امروزه اجرای موسیقی زنده ، عرضه قلیان و برخی برنامه های دیگر جای خود را به شاهنامه خوانی داده است.

در دسترس بودن و ارزانی قلیان ؛ عامل گرایش جوانان به قهوه خانه ها

در شهر تهران دو معضل اعتیاد و کارتن خوابی شهروندان بسیاری از افراد را به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر آسیب های اجتماعی کرده است. به عقیده کارشناسان اغلب معتادان و کارتن خواب ها از مصرف تفننی قلیان و سیگار به دایره مصرف کنندگان مواد افیونی پیوسته اند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس با بیان اینکه سیگار دروازه ورود به مواد مخدر است، گفت:بدون تردید در دسترس بودن و ارزانی سیگار و قلیان بر میزان استفاده و گرایش نوجوانان و جوانان تاثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: حضور مستمر برخی از جوانان در قهوه خانه ها، بیشتر به دلیل فراهم نشدن امکانات ورزشی و تفریحی مناسب است، وقتی فعالیت و تعداد مراکز تفریحی محدود باشد و هزینه‌های استفاده از تفریحات سالم با دخل و خرج افراد همخوانی نداشته باشد، اغلب جوانان راههای کم هزینه را انتخاب می کنند.

خیابان 2کیلومتری که 20 قهوه خانه دارد

مصیب حسن زاده عضو شورایاری محله زهتابی در منطقه 17 تهران می گوید: در یکی از خیابان های محله زهتابی که مسافتی کمتر از 2 کیلومتر دارد حدود 20 قهوه خانه وجود دارد.

وی گفت: فاصله این قهوه خانه ها با یکدیگر بسیار کم است و جوانان و نوجوانان با صرف کمترین هزینه و زمان به این مراکز مراجعه می کنند.

این عضو شورایاری تصریح کرد: این محله با وجود حدود 20000 نفر جمعیت، تنها یک ورزشگاه و زمین فوتبال دارد و تفریح کم هزینه و در دسترس اغلب جوانان این محله در قهوه خانه ها خلاصه می شود.

حسن زاده اظهار داشت: برخی از قهوه خانه های این منطقه با جواز کسب، فعالیت می کنند و تعدادی نیز بدون مجوز، پاتوق نوجوانان و جوانان شده اند.

وی با اشاره به خرید و فروش مواد مخدر در برخی از قهوه خانه های محله زهتابی گفت: در کنار استعمال قلیان در قهوه خانه های این محله، عده ای به خرید و فروش مواد مخدر اقدام می کنند و این موضوع تهدیدی جدی برای نوجوانان و جوانان منطقه محسوب می شود.

اهمیت به سلامتی جوانان و نوجوانان یکی از مقوله های مهم برای آینده کشور محسوب می شود، از این رو باید برای توقف رشد قارچ گونه قهوه خانه های پایتخت،چاره ای اندیشید تا آسیب های اجتماعی با سیر صعودی همراه نباشد و از سوی دیگر برای گسترش فضاهای ورزشی و فرهنگی که تاثیر قبل توجهی در کاهش گرایش جوانان به استعمال قلیان و مواد مخدر دارد ، برنامه ریزی لازم انجام شود.