سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تغییر اکوسیستم و بر هم خوردن تعادل زیست محیطی را مهمترین علت طغیان سفیدبالک ها دانست.

به گزارش مرور نیوز، علی محمد شاعری، با بیان اینکه سفیدبالک ها چندین سال پیاپی است به علت محدود شدن شرایط زیستی در اراضی کشاورزی و اطراف تهران به پایتخت هجوم آوردند، گفت: میزبان اصلی این حشره ها جالیزکاری ها، کشت های گلخانه ای و محصولات کشاورزی اطراف تهران بوده که به دلیل خشکسالی های پی در پی سطح این اراضی کاهش و این حشرات به سمت پایتخت سرازیر شدند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، افزود: از سویی استفاده از سموم شیمیایی غیرمجاز منجر به مقاومت این حشرات در مقابل سموم و روش های مبارزه شیمیایی شده بنابراین به سمت میزبان های ثانوی یعنی درختان و فضای سبز تهران هجوم آورده و به ناچار فضای سبز را به عنوان پناهگاه خود انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه سفیدبالک ها تحت تاثیر شرایط آب و هوای گرم به سرعت تکثیر می یابند، تصریح کرد: با افزایش دما و شروع فصل تابستان تکثیر و تعداد این حشرات به شکل انبوه در سطح پایتخت افزایش می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: افزایش دما و همین طور خشکسالی های پیاپی و کاهش سطح ریزش محصولات کشاورزی در اطراف تهران را می توان از مهمترین علت طغیان مگس های سفید در پایتخت دانست؛ البته کاشت گونه هایی مانند توت در فضای سبز تهران نیز مزید بر علت شده است بنابراین تمامی این عوامل دست به دست هم داده و زمینه طغیان سفیدبالک ها را به وجود آورده است.

شاعری تغییر اکوسیستم و برهم خوردن تعادل زیست محیطی اطراف تهران را مهمترین علت طغیان سفیدبالک ها دانست و گفت: بر هم خوردن اکوسیستم طغیان برخی گونه های جانوری، گیاهی و آفات را به دنبال دارد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، ادامه داد: به عنوان مثال در سطح شهر تهران شاهد افزایش تعداد گونه های مضر جانوری مانند موش و همچنین کاهش تعداد گونه های گیاهی و جانوری مفید هستیم که تمامی این موضوعات ناشی از بر هم خوردن اکوسیستم و تعادل طبیعی استان تهران است بنابراین در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که برخی گونه ها ناخواسته غالب شده و تکثیر می یابند و در نتیحه زندگی سایر موجودات به ویژه انسان ها را به مخاطره می اندازند؛ این حشرات اگرچه مزاحمت هایی را برای شهروندان ایجاد می کند اما تبعاتی را برای سلامت آنها به همراه ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مبارزه تلفیقی را مهمترین راهکار اساسی کنترل تعداد سفید بالک های پایتخت دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست باید با همکاری همانگ و اجرای یک برنامه هماهنگ و منسجم در جهت پیشگیری و مقابله با سفیدبالک ها اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی افزود: هرس کردن دشت های آلوده در فصل زمستان و معدوم کردن آنها با استفاده از محلول های مجاز، نصب برچسب های زرد بر روی درختان و مهمتر از همه استفاده از روش بیولوژیک از جمله روش هایی است که می توان برای مقابله با افزایش تعداد مگس های سفید به کار برد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه موثرترین روش مبارزه با آفت در دنیا مبارزه بیولوژیکی است، گفت: این اقدام باید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران برای مبارزه با سفیدبالک ها انجام شود.

شاعری با بیان اینکه شهرداری تهران در حد بضاعت نسبت به جلوگیری از افزایش تعداد سفیدبالک ها اقدام کرده است، تصریح کرد: هر چند شهرداری اقدامات مناسب و خوبی را در این رابطه داشته اما برای رفع ریشه ای این معضل باید همکاری موثری میان شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه شهرداری تهران، امکانات، تجهیزات و سازوکار لازم برای تحقیق و پژوهش در مورد سفیدبالک ها را ندارد، افزود: این امکانات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده و همچنین متولی بررسی آفات است بنابراین این دستگاه برای معرفی راهکارهای مناسب و توصیه های لازم و همچنین نظارت دقیق بر روند مبارزه با آفت مگس های سفید باید پیشگام باشد؛ سازمان محیط زیست نیز در این رابطه مسئول بوده و نباید خود را کنار بکشد زیرا شهرداری به تنهایی نمی تواند از پس مدیریت و کنترل این موضوع مهم برآید البته مسئولیت اجرایی این کار بر عهده شهرداری، معرفی روش های پیشگیری بر عهده جهاد کشاورزی و نظارت بر اجرای دقیق این کار نیز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.