کسر خدمت سربازی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان سال گذشته در مجلس رسیدگی شد، اما شورای نگهبان ایراداتی را مطرح کرد که پس از رسیدگی این مصوبه تبدیل به قانون شد اما تاکنون به اجرا نرسیده و مسوولان به جای اجرا، توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مرور نیوز،  با تصویب مجلس در صورت اذن فرماندهی کل قوا فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر ماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به ازای هر ماه اسارت یک ماه کسر خدمت، فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه را مشمول می‌شوند.

حتی درباره این مصوبه تبصره‌هایی نیز صادر شده است که بهره مندی فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد اقدام می‌شود و درباره آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح: مصوبه کسر خدمت فرزندان  ایثارگر هنوز تعیین تکلیف نشده است

این در حالی است که سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: مصوبه کسر خدمت فرزندان  ایثارگر در برنامه ششم توسعه، هنوز تعیین تکلیف نشده، چرا که نیازمند یک اقدام کارشناسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ستاد کل نیروهای مسلح به بهانه انجام کار کارشناسی نباید از اجرای قانون کسرخدمت فرزندان ایثارگر خودداری کرد

علیرضا رحیمی در واکنش به اظهارات سردار کمالی مبنی بر عدم تعیین تکلیف مصوبه کسرخدمت سربازی فرزندان ایثارگر به دلیل نیاز به اقدامات کارشناسی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح به بهانه انجام کار کارشناسی، ابهام در قانون یا مسائل درون سازمانی نباید از اجرای قانون کسرخدمت فرزندان ایثارگر خودداری کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر انجام کارهای کارشناسی پیش از تصویب قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر گفت: ماده مرتبط با کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر در برنامه ششم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی به کمک نمایندگان حقوقی و پارلمانی ستاد کل نیروهای مسلح مورد ارزیابی دقیق و کارشناسی قرار گرفته است.

به گفته وی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نظر کارشناسی خود پیرامون این ماده را اعلام کرده است، در نهایت هم صرف نظر از این موارد قانونی مذکور، این ماده در صحن علنی مجلس به تصویب و مورد تایید شورای نگهبان واقع شده بنابراین لازم اجراست.

رئیس فراکسیون ایثارگران: اذن رهبری شرط اجرای قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر

حسن نوروزی در گفت‌وگویی نیز درباره عدم اجرای مصوبات برنامه ششم توسعه درمورد محاسبه کسر خدمت سربازی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان، گفت: دولت قانون برنامه ششم توسعه را جهت اجرا به تمامی مجموعه‌ها و دستگا‌های اجرایی ابلاغ کرده اما ستاد کل نیروهای مسلح تاکید دارد که جهت اجرای این قانون نیازمند اذن مقام معظم رهبری هستیم.

وی با بیان اینکه پیگیر اذن مقام معظم رهبری جهت محاسبه کسر خدمت سربازی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان هستیم، تصریح کرد: در حقیقت با توجه به اینکه نیروهای نظامی تحت فرماندهی فرمانده کل قوا هستند، هر تصمیم و مصوبه و یا قانونی درباره آنها باید با اذن فرماندهی کل قوا انجام شود.

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه برای فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر ماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به ازای هر ماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه را مشمول می‌شوند.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس تبصره‌ای که ذیل این ماده قانونی آمده نیز بهره‌مندی فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد اقدام می‌شود و درباره آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌شود، گفت: در زمان بررسی مواد لایحه برنامه ششم توسعه درباره کسر خدمت سربازی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان نیز که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، بر اخذ اذن مقام معظم رهبری برای اجرای این قانون تاکید شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: دولت قانون کسر خدمت فرزندان  ایثارگر را اجر کند/ این قانونی نیازی به اذن رهبری ندارد

مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز درباره قانون کسرخدمت فرزندان ایثارگران اظهار داشت: این قانون قرار بود که از ابتدای امسال توسط دولت اجرایی شود که به دلیل وجود ابهاماتی در این قانون، متوقف مانده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ابهامات در این قانون که شامل تعریف "جانباز" و "رزمنده" می‌شود، گفت:درباره جانباز و رزمنده همان اصطلاحاتی که در بنیاد شهید آمده در این قانون نیز اعمال می‌شود.

کواکبیان  در پاسخ به این سوال که آیا اذن رهبری شرط اجرای قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر است، گفت:  اجرای قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر  نیازی به اذن رهبری ندارد، در واقع این قانون جز برنامه ششم توسعه بوده و باید توسط دولت هرچه زودتر توسط دولت اجرا شود.

کسر خدمت سربازی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان سال گذشته در مجلس رسیدگی شد، اما شورای نگهبان ایراداتی را مطرح کرد که پس از  رسیدگی این مصوبه تبدیل به قانون شد اما تاکنون به اجرا نرسیده و مسوولان به جای اجرا، توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

حال این سوال مطرح است که مصوبه‌ای که در مجلس تبدیل به قانون شده است چرا تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و اگر ایراداتی هم دارد چرا رسیدگی نمی‌شود و پاس‌کاری  مسوولان به یکدیگر  همچنان ادامه دارد.....