در پی انتشار گزارشی از وضعیت ساماندهی متکدیان اراک با عنوان "توپ ساماندهی متکدیان در اوت" در خبرگزاری ایسنا، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اراک طی تماس تلفنی با این خبرگزاری توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

به گزارش مرور نیوز، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اراک تعیین تکلیف متکدیان و ساماندهی این افراد را منوط به همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط دانست.

شهریار بوالحسنی با تاکید بر این نکته که موضوع متکدیان یکی از معضلات اجتماعی است، گفت: طی دو سال گذشته شهرداری نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان اقدام کرده است و در برخی مواقع این اقدام حتی بدون همکاری دیگر نهادهای مرتبط بوده است.

وی عنوان کرد: مددسرایی ویژه افراد بی‌خانمان از جمله متکدیان راه‌اندازی شد که شهرداری تمامی تجهیزات مورد نیاز این مرکز اقامتی را تامین کرده است و در برهه‌ای نیز متکدیان به این مکان منتقل می‌شدند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اراک ادامه داد: در حال حاضر مددسرا، نماینده‌ای که مسئولیت آنرا در اختیار داشته باشد ندارد و این نماینده باید از ناحیه فرمانداری اراک معرفی شود که تاکنون نماینده معرفی نشده و یکی از دلایلی که متکدیان به این مرکز منتقل نمی‌شوند همین موضوع است.

بوالحسنی عنوان کرد: از طرفی تنها نمی‌توان به انتقال متکدیان به این مرکز اکتفا کرد، در این مرکز باید پزشک حضور داشته باشد و بررسی‌های لازم را برای جلوگیری از انتقال بیماری انجام دهد و در کنار پزشک باید افرادی به صورت شبانه‌روزی در کنار متکدیان در این مرکز برای مراقبت‌های ضروری حضور داشته باشند.

وی همکاری نیروی انتظامی در بحث مربوط به متکدیان را ضروری دانست و افزود: شهرداری آمادگی دارد که وسیله نقلیه و نیروی انسانی در اختیار نیروی انتظامی برای جمع‌آوری متکدیان قرار دهد اما متاسفانه دراین رابطه همکاری مناسبی شکل نگرفته و یکی از دلایل این موضوع این است که تکدی‌گری جرم محسوب نمی‌شود.

مدیر ارتباطات و روابط بین‌الملل با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان طی سال‌های گذشته به کرات انجام شده است، افزود: متکدیان را نمی‌توان به اجبار در یک مکان نگهداری کرد، شهرداری دو سال قبل این افراد را جمع‌آوری و به محل اسکان موقت منتقل می‌کرد و این افراد بعد از اینکه شب را در مکان مورد نظر سپری می‌کردند دوباره به تکدی‌گری در معابر می‌پرداختند و این مسئله هنوز هم به این منوال ادامه دارد.

بوالحسنی ادامه داد: اینکه شهرداری متکدیان را جمع‌اوری کند و ساعاتی بعد دوباره در معابر مشغول به تکدی‌گری شوند به واقع اقدامی عبث و بیهوده است و برای ساماندهی متکدیان و حل این معضل تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط باید همکاری کنند.

وی در پایان افزود: در خصوص متکدیان با موضوع سوء‌استفاده از کودکان نیز مواجه هستیم که این موضوع نیاز به بررسی و تعریف راهکار از ناحیه دیگر نهادها دارد.

 مرور نیوز این موضوع را کماکان مورد پیگیری قرار می‌دهد و قطعا مسئولین مرتبط باید نسبت به این مسئله و کودکانی که در معابر به حال خود رها شده‌اند پاسخگو باشند.