رییس جمعیت هلال احمر در موضوعات مختلفی از جمله شایعات همکاری برخی از مدیرانش در ستاد رقیب دولت، انتصاب های اشتباه در هلال احمر، بی پولی های زیاد این جمعیت و رابطه اش با وزیر بهداشت را مطرح کرد.

به گزارش مرور نیوز،‌ سید امیر محسن ضیایی روز سه شنبه با بیان اینکه بارها به مسئولان گفته ام که با این وضعیت بی پولی در هلال احمر ادامه امداد رسانی ممکن نیست، اضافه کرد که ‌در مجموع از کارنامه اش در هلال احمر احساس رضایت می کند و معتقد است درحال حاضر همه چرخ های این جمعیت می چرخد.
مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانیم:

دیر به ضرورت نیاز به سخنگو رسیدیم
ضیایی با اشاره به نقش موثر رسانه ها گفت: دیر به ضرورت نیاز به سخنگو برای جمعیت هلال احمر رسیدم و در پاسخ به این پرسش مبنی بر وجود برخی شایعات در زمان انتخابات نسبت به فعالیت برخی مسئولان هلال احمر در ستاد رقیبان دولت، گفت: این شایعات را قبول ندارم و فردی از مدیران ارشد هلال احمر در ستاد رقیب آقای روحانی فعالیت نمی کرد.
ضیایی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا از مدیران هم راستا با دولت در این جمعیت استفاده نشده است، گفت: مشی من همواره اعتدال بوده است اما در عین حال نگاه فنی به افراد دارم و هلال احمر هم جای سیاسی کاری نیست؛ البته قبول دارم در برخی از انتصابات مدیرانم اشتباه کردم و فردی هستم که اشتباهاتم را می پذیرم.
وی ادامه داد: آرزو نمی کنم کسی جای من در دستگاهی باشد که با توجه به پاسخگویی به بسیاری از افراد و مسئولان ، اعتبارت لازم را در اختیار نداشته باشد؛ در مجموع پیش خودم از کارنامه کاری ام شرمنده نیستم ، البته ممکن است دیگران نظر دیگری داشته باشند؛ اکنون هلال احمر در مسیر خوبی قرار دارد و چرخ هایش خوب می چرخد، رابطه ام با وزیر بهداشت خیلی خوب است و به دکتر جهانگیری گفتم بهترین فرد برای اداره طرح تحول سلامت، دکتر هاشمی است.
امداد رسانی با این بی پولی نمی تواند ادامه پیدا کند
ضیایی گفت: این وضع بد مالی در هلال احمر نمی تواند همین طور ادامه پیدا کند؛ بارها این موضوع را با مسئولان مطرح کردیم و هشدار دادیم که نمی توانیم بدون بودجه، امدادرسانی را ادامه دهیم.
ضیایی با اعلام این که از ابتدای سال تا کنون ریالی برای بودجه امدادی در اختیار دولت قرار نگرفته است، گفت: در نامه ای که به معاون اول رییس جمهوری نوشتم، اعلام کردم از ابتدای سال تا امروز 18 میلیارد تومان از انبارهای هلال احمر برای بحران هزینه شده است و در سال گذشته برای عملیات هوایی 80 میلیارد تومان هزینه شد.
رئیس هلال احمر با اشاره به این که وظیفه امدادرسانی در تهران بر عهده شهرداری است، گفت: آمادگی تمام ارگان ها برای مقابله با حوادث متوسط و بزرگ، بسیار کم و تلفات یک زلزله متوسط برای مثال در کلان شهری مانند تهران در ساعات اولیه حدود 250هزار نفر است و این هشدار برای مسئولان محسوب می شود تا مدیریت بحران را جدی بگیرند.
کشور سرمایه گذاری در حوزه بحران را نمی پذیرد
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به محقق شدن تنها یکصد میلیارد تومان از بودجه یک هزار و صد میلیارد تومانی هلال احمر مصوب مجلس شورای اسلامی در دو سال و نیم گذشته، گفت: دولت کمبودهای بودجه را می پذیرد ولی در عمل چنین نیست.
وی با اعلام این که در حال حاضر جمعیت هلال احمر برای پرداخت هزینه های جاری خود دچار مشکل شده است، افزود: تا کنون از منابع احتیاط، جمعیت 100 میلیارد تومان برداشت شده است.
ضیایی گفت: دولت قبل منابع زیادی داشت و در نتیجه شرایط مالی هلال احمر نیز خوب بود. البته ممکن است ایراد از ما باشد که نتوانستیم دولت را برای گرفتن بودجه قانع و بحران سازی کنیم.
وی افزود: البته از آن سو هلال احمر با سرعت فعالیت هایش را انجام می دهد و بی پولی وقفه ای در انجام ماموریت هایش نمی گذارد. امدادگران هلال احمر در اقصی نقاط کشور رایگان و بدون حقوق به مردم کمک می کنند.
برنامه جدی برای جدایی از دولت داریم
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وظیفه حاکمیتی این جمعیت در حوزه امداد و نجات گفت: با وجود اعتبار حدود یک هزار و 100 میلیارد تومانی برای هلال احمر به منظور انجام وظیفه در حوزه امداد و نجات، تا کنون تنها 100 میلیارد تومان از این بودجه اختصاص یافت که قطعا در صورت بروز بحران متوسط و یا بزرگ امکان پاسخگویی مناسب نداریم.
بالاترین مقام هلال احمر گفت: در 2 سال و نیم گذشته برای امدادرسانی حوادث و بحران ها مجبور شدیم از ذخیره احتیاط هلال احمر برداشت کنیم؛ بنابراین به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار برای هلال احمر هستیم.
ضیایی، بخش اقتصادی هلال احمر را یکی از ارکانی دانست که می تواند منابع پایدار برای هلال احمر به وجود آورد و گفت: ظرفیت این بخش به میزانی است که می تواند یک دوم بودجه هلال احمر را تامین کند.
ماموریت هلال احمر در برنامه ششم برای افزایش تاب آوری مردم
ضیایی درباره اهم فعالیت انجام شده در 2سال و نیم گذشته اظهارکرد: قرار گرفتن نقشی برای جمعیت هلال احمر در برنامه ششم توسعه یکی از اتفاقات بسیار مهم است.
وی در این باره افزود: هلال احمر در موضوعاتی چون افزایش ضریب تاب آوری در جامعه، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح و حوادث و ارایه خدمات بشردوستانه در برنامه ششم توسعه ماموریت پیدا کرده است.
رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه برای حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی جدی انجام شده است، گفت: در این راه هلال احمر به دلیل ظرفیت هایی که دارد می تواند بسیار مثمرثمر و کمک حال باشد.
ضیایی افزایش آگاهی عمومی جهت کاهش میزان خسارات ناشی سوانح و افزایش تاب آوری را از برنامه های پیش رو عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از وظایف هلال احمر تعریف شده است.
به گفته وی، تجهیز امکانات امداد و نجات یکی دیگر از برنامه ها بود که برای توسعه شبکه امداد و نجات کشور بر موضوع پیشگیری و افزیش آگاهی عمومی مردم تاکید زیادی شده است.
از ظرفیت جوانان و داوطلبان استفاده نکردیم
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه رشد خوبی در سازمان جوانان و داوطلبان هلال احمر شاهد نیستیم و نمی خواهم در مورد مدیران حرفی بزنم، گفت: فعالیت تحولی در حوزه جوانان و داوطلبان نداشتیم البته بخشی از آن به کمبود اعتبارات مربوط است.
وی یکی دیگر از دلایل کم توجهی به حوزه جوانان و داوطلبان را رفتن بودجه و توان جمعیت به سمت بخش امداد و نجات اعلام و ابراز امیدواری کرد، با انطباق فعالیت ها با برنامه جدید، توازن در هلال احمر شکل بگیرد.
ضیایی با بیان در نظر گرفته شدن بودجه مشخص برای جوانان از سال 96، گفت: امیدواریم با درنظر گرفتن این بودجه کاستی ها جبران شود.