رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در ۱۸ استان کشور ۴۳ بالگرد در حال فعالیت در زمینه مهار آتش‌سوزی و امداد و نجات هستند. خوشبختانه این همکاری در مناطق حفاظت شده موجب کاهش چشمگیر وسعت آتش‌سوزی‌ها شده است. ‌

به گزارش مرور نیوز ‌معصومه ابتکار امروز در سفر به شهرکرد، در مانور منطقه‌ای اطفای حریق چهارمحال و بختیاری افزود: تعداد وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی افزایش یافته و این یک هشدار به جوامع محلی، روستاییان و عشایر است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه طبیعت سرمایه‌ زندگی انسان‌ها است، اظهار داشت: همه جوامع انسانی به این سرمایه نیاز دارند .ما به طبیعت سرزنده، سرسبز، سالم و به دور از هرگونه آلودگی و آتش نیاز داریم و زندگی، کشاورزی، دامداری، مراتع و آب ما همگی به طبیعت وابسته هستند. حیات وحش و همه گونه‌های جانوری و گیاهی زیرساخت‌های زندگی در دنیای امروز هستند که نمی‌توان نادیده گرفته شوند.

وی در ادامه گفت: به دلیل مشکلات مالی، گرمایش زمین، مداخله‌های بی رویه افرادی همانند گردشگران، کشاورزان و دامداران، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع بیشتر شده است. به دلیل افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها و ناتوانی در مهار آتش، قسمتی از این اراضی از بین می‌رود.

ابتکار افزود: در این شرایط یکی از رویکردها در مدیریت محیط زیست هم‌قسم شدن همه دستگاه‌ها و بخش‌ها در حفاظت از محیط زیست است که مانع از آتش‌سوزی می‌شود. استان‌ها و بخش‌ها باید با یک سیاست منظم و برنامه‌ریزی ملی بتوانند در مقابل آتش‌سوزی از حریم طبیعی حفاظت کنند.

وی با اشاره به آسیب‌های آتش‌سوزی در کشور گفت: برنامه‌‎های جدی دولت در این زمینه آغاز شده است و سازمان حفاظت محیط زیست گزارش آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده را به دولت ارائه داده است. از سال ۹۳ نیز یک برنامه جامع برای مقابله با آتش‌سوزی در دولت مصوب شده است که با همکاری بسیار جدی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، وزارت دفاع، وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها، تیم واکنش سریع و امداد هوایی برای هلی‌برد و اطفای آتش تشکیل شد.

ابتکار تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ را از جمله سامانه‌های اطلاع‌رسانی در زمینه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: آموزش مردم و بخش‌های دولتی و برگزاری مانورهای اطفای حریق اهمیت بسیاری دارد. این مانورها یک تمرین جدی و واقعی برای اجرای یک دستورالعمل هنگام هر حریق است.

وی ادامه داد: مانور بر اساس یک سناریو و پروتکل از قبل آماده و اموزش داده شده، انجام می‌شود و یک آموزش عملی موثر برای اجرای این پروتکل با هماهنگی دستگاه‌ها، فرماندهی واحد و همکاری بین بخشی است . نقش سازمان‌های هواشناسی، امداد و نجات و حمل و نقل نیز باید در این مانور نظر گرفته شود البته مشارکت مردم در این مانورها بسیار کلیدی است و از حضور بسیج نیز قدردانی کرد.

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان‌های جنگل‌ها و حفاظت محیط زیست برای روستاییانی که در مناطق مستعد اتش‌سوزی هستند، طرحی تدارک دیده است، خاطرنشان کرد: در این طرح ،امکانات مورد نیاز برای مهار آتش در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان گفت: ریختن زباله در طبیعت در شان کشور ما نیست و باید زباله و پسماندهای آن مدیریت و کاهش داده شود.