59 قطعه عتیقه کشف شده از قاچاقچیان روز پنجشنبه با حضور مسئولان در شهرستان ورامین به نمایش درآمد.

به گزارش مرور نیوز، این آثار عتیقه هفته گذشته توسط پلیس امنیت فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران و دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین از قاچاقچیان کشف گردیده است.
رئیس پلیس امنیت فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از 130 نوع مأموریت نیری انتظامی، حفاظت از آثار تاریخی و برخورد با باندهای قاچاق عتیقه جات و آثار قدیمی یکی از مؤلفه های حفظ امنیت است.
سرهنگ محمود پارسا افزود: در پی کسب اطلاعاتی از خرید و فروش عتیقه جات توسط یک باند در شهرستان ورامین و به دلیل پیچیدگی هایی که کشف این اقلام فرهنگی برخوردار است ، بیش از یک ماه کار اطلاعاتی بر روی فعالیت این باند انجام شد.
وی بیان کرد: بررسی های صورت گرفته نشان داد که این باند قصد دارند که این آثار تاریخی را در ورامین خریداری کرده و به خارج از کشور منتقل کنند که با کسب دستور قضایی، در هفدهم تیرماه سال جاری با رابط اصلی این باند قراری صوری برای خرید عتیقه گذاشته شد و مأموران موفق شدند که در عملیاتی غافلگیر کننده ، این فرد را به همراه اقلام عتیقه دستگیر کنند.
وی افزود : در بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ، قدمت این آثار سه هزار سال پیش از میلاد مسیح ارزیابی شده است که از ارزش های مادی و معنوی بسیاری برخوردار است.
پارسا تصریح کرد: تاکنون یک نفر از اعضای این باند دستگیر شده اند که تلاش می شود تا با بررسی های بیشتری ، کلیه عوامل و مرتبطین با این فعالیت غیر قانونی شناسایی و دستگیر شوند.
رئیس پلیس امنیت فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران افزود : این افراد در سطح استان تهران فعالیت کرده و آثار تاریخی را به خارج از کشور منتقل می کردند.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین نیز در خصوص این آثار گفت: آثار کشف شده شامل ده ها شئی تاریخی ، لوح مکتوب با خطوط میخی، تندیس ، ظروف و اشیاء زینتی است که ارزش گذاری آن نشان از هزاره سوم تا یکم قبل از میلاد مسیح را نشان می دهد.
شهاب پازوکی افزود : این آثار مربوط به تمدن جنوب غرب ایران و ایلامیان است که ارزش این آثار را با توجه به این که اطلاعات کامل و جامعی از آن تمدن در اختیار نیست بیشتر می کند.
وی تصریح کرد: برای بررسی اصالت این آثار و خطوطی که بر روی آن نقش بسته به زمان بیشتری لازم است تا ابعادبیشتری از ابهامی که در خصوص این تمدن وجود دارد مشخص شود.
شهرستان ورامین از بیش از 80 اثر تاریخی ثبت ملی برخوردار است که از مهمترین این آثار می توان به مسجدجامع ، برج آرامگاهی علاءالدوله و امامزاده یحیی اشاره کرد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.