سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، شیوع وبا در یمن می‌تواند به مراسم سالانه حج که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود نیز تسری یابد.

به گزارش مرور نیوز، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از میان ۲ تا ۴ میلیون نفری که هر ساله برای انجام فریضه حج به عربستان می‌روند، بین ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر خارجی هستند و همین امر خطر شیوع بیماری‌هایی چون تب دنگی، تب زرد، ویروس زیکا و بیماری‌هایی چون وبا را افزایش داده است.

«دومنیک لاگروس»، متخصص بیماری وبا در سازمان جهانی بهداشت گفت: در چند سال اخیر نظارت جدی و انجام تست‌های تخصصی سریع به عدم شیوع بیماری وبا در ایام حج کمک کرده است. البته فراموش نکنید ما تنها از احتمال شیوع وبا از کشور یمن صحبت می‌کنیم، در حالی که در مراسم حج زائران از سایر کشورها نیز حضور خواهند داشت.

وبا که به اسهال شدید و کم‌آبی در بدن بیمار منجر می‌شود، از طریق آب آشامیدنی آلوده انتقال می‌یابد و در ۱۵ درصد از مواردی که درمانی دریافت نمی‌کنند، به مرگ می‌انجامد.

متخصص سازمان جهانی بهداشت همچنین عنوان کرد: دوران نهفتگی وبا تنها چند ساعت است و به محض این که علایم بیماری شروع شوند، در صورت عدم درمان می‌تواند در طول مدت چند ساعت به مرگ بیمار منجر شود. با این وجود ۸۰ درصد از بیماران هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند؛ به همین دلیل غربالگری در فرودگاه‌ها بیهوده است. از همین رو به کشورها نسبت به عدم غربالگری در فرودگاه هشدار می‌دهیم. سعودی‌ها نیز این کار را انجام نمی‌دهند، چون از لحاظ فنی بی‌فایده است.