رییس انجمن مددکاری ایران ضمن انتقاد از واگذاری مراکز ماده ۱۶ به سازمان بهزیستی، این طرح را از جمله طرح‌هایی دانست که در آینده محکوم به شکست خواهد شد و از اینکه این مراکز تبدیل به شعبه شماره ۲ زندانها شود، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سیدحسن موسوی چلک  افزود: بازگشت بسیاری از معتادان به چرخه اعتیاد پس از ترخیص از ماده ۱۶ از واقعیت‌های پیش‌روست چراکه برنامه درمان در کشور برنامه موفقی نیست.

رییس انجمن مددکاری ایران با اشاره به بحث واگذاری مراکز ماده ۱۶ سازمان بهزیستی معتقد است: بهزیستی به عنوان یک سازمان ایثاگر به این حیطه وارد شد، چراکه این سازمان به عنوان نهادی اجتماعی می‌خواهد نقش نهادی قضایی را بازی کند. هرچند در ابتدای راه و به صورت کوتاه مدت حتی اگر همکاری ستاد و  سیستم قضایی را نیز به همراه داشته باشد، اما در بلندمدت این مراکز باز هم تبدیل به مراکز بازپروری بهزیستی یعنی شعبه شماره ۲ زندان خواهند شد و این اتفاق در آینده نه چندان دور رخ خواهد داد.

چلک تاکید کرد: بنابراین شاهد خواهیم بود که در آینده بهزیستی در این حیطه و در برابر موضوعی که مسوولیتی در قبال آن نداشته، تنها خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر آنکه بهزیستی چندان تمایلی برای پذیرش مراکز مذکور نداشت، گفت: در نهایت تصمیمی بود که در ستاد مبارزه با موادمخدر اخذ و بهزیستی نیز برای پذیرش مراکز شرایطی را عنوان کرد.

رییس انجمن مددکاری ایران ادامه داد: وقتی بهزیستی به عنوان سازمان اجتماعی قرار است نقش شماره ۲ زندان را ایفا کند مجبور است، تابع دستورات قضایی و انتظامی باشد اما اگر قرار است بهزیستی مسوولیت این مراکز را را داشته باشد بگذاریم خودش برنامه‌ها را طراحی و اجرایی کند. اگر قرار است معتاد با حکم وارد مراکز شود و با حکم قضایی خارج شود ، پس نقش بهزیستی کجاست؟

چلک با بیان اینکه این تجربه قبلا کسب شده و مراکز بازپروری بهزیستی نهایتا تعطیل شد گفت: اگر در آینده بنا به هر اتفاقی برنامه این مراکز موفق نشود، سیستم قضایی برای بهزیستی حکم صادر می‌کند، در این صورت بهزیستی نمی‌تواند نقش اجتماعی خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: چنانچه چند معتاد در خیابان فوت می‌کنند، نگاه‌ها سریع امنیتی می‌شود و سیستم‌هایی طراحی می‌کنند که آنها را از کف خیابان جمع کنند. در حال حاضر ستاد مبارزه با موادمخدر چنین ادبیاتی دارد، اما همه کارشناسان با نگاه اجتماعی به موضوع اعتیاد موافق هستند.

رییس انجمن مددکاری ایران که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه باید خدمات کاهش آسیب را در پاتوق‌ها ارائه دهیم، اظهار کرد: حتی در سیستان و بلوچستان که گزارشی درخصوص  مراکز مذکور ارائه شد، حتی دو درصد خروجی مراکز موفق نبود و همه معتادان به چرخه مصرف بازگشته بودند و مصرف کننده شده بودند.