آسیب شناس اجتماعی با تأکید بر اینکه در اوقات فراغت، نه کمبود سازمان داریم و نه فقدان بودجه؛ بلکه ضعف مدیریت و کارشناس وجود دارد، گفت: حدود 70 درصد از دانش‌آموزان قادر به استفاده از برنامه‌های تابستان نیستند.

به گزارش مرور نیوز، مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در خصوص «گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آنها از سوی دستگاه‌های مختلف»، اظهار داشت: با شروع فصل تابستان خانواده‌ها دچار چالش و اضطراب می‌شوند؛ چراکه باید برای فرزندان خود برنامه‌های مناسب تهیه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های 10 سال گذشته، بعد از فصل تابستان آسیب‌های اجتماعی تا بیش از 30 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه فرزندان ما در تابستان قادر به استفاده از برنامه‌های اوقات فراغت نیستند.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: حدود 70 درصد از دانش‌آموزان قادر به استفاده از برنامه‌های تابستان نیستند؛ چراکه کلاس‌های گران قیمت موسیقی و آموزش‌های ورزشی، از توان مالی خانواده‌ها خارج است.

ابهری تصریح کرد: متأسفانه خانواده‌ها نیز برای فرزندان خود برنامه‌ای ندارند و کودکان و نوجوانان نیز بین 2 تا 6 ساعت در روز وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند؛ در حالی که در دو دهه گذشته فرزندان توسط والدینی که کار آزاد و حرفه‌ای داشتند به محل کار برده می‌شدند و ضمن گذران اوقات فراغت، حرفه‌ آموزی می‌کردند، اما این حرکت نیز انجام نمی‌شود.

وی متذکر شد: اوقات فراغت برای دانش‌آموزان اضطراب، برای خانواده‌ها دلهره و برای همسایگان و دیگر مردم، دردسر شده است.

این آسیب شناس اجتماعی در خصوص «میزان موفقیت دستگاه‌های مختلف در موضوع اوقات فراغت دانش‌آموزان»، خاطرنشان کرد: در خصوص اوقات فراغت، نه کمبود سازمان داریم و نه فقدان بودجه؛ بلکه ضعف و فقدان مدیریت اوقات فراغت و کارشناس آن را داریم که این موضوع کودکان و فرزندانمان را آزار می‌دهد.

ابهری بیان داشت: ما مدیر اوقات فراغت که دارای تخصص و دیدگاه فعال در این خصوص باشد، نداریم و کلاس‌های آموزشی خسته کننده برای دانش‌آموزان که 9 ماه در کلاس درس شرکت کردند، یکی از حرکت‌های اصلی تشکیلات اوقات فراغت است.

وی با بیان اینکه با کمبود کارشناس و مدیر اوقات فراغت روبه رو هستیم، عنوان کرد: باید این خلاء جبران شود؛ چراکه برنامه‌ها جنبه پرکردن وقت و هزینه کردن بودجه دارد و هیچ فایده‌ای برای دانش‌آموزان ندارد و حرفه‌ای یاد نمی‌گیرند.

این آسیب شناس با اشاره به مصادیق وقت تلف کردن دانش‌آموزان، تصریح کرد: دانش‌آموزان یا تلویزیون تماشا کرده و یا بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و اوقات فراغت تابستانی، باعث اتلاف وقت فرزندان شده است.

ابهری تأکید کرد: 10 تا 20 درصد از دانش‌آموزان به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ هستند که می‌توانند از برنامه‌های اوقات فراغت؛ مانند کلاس‌های آموزشی و ورزشی استفاده کنند.