عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که بودجه و منابع انسانی برای لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بسیار کم و قطره چکانی است افزود دولت اگر تمام نیرو و توان خود را هم بگذارد بیش از 30 درصد آن را نمی تواند اجرا کند.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز در پاسخ به چرایی اجرا نشدن لایحه  حمایت از کودکان و نوجوانان گفت:برای اجرایی شدن آن به ویژه در بحث کودک آزاری و کودکان خیابانی طرح تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور را در دستور کار داشتیم که نیاز به مجوز مجلس دارد و هنوز مجوز آن صادر نشده است.

وی افزود:در مورد موضوع آسیب های اجتماعی مانند کودک آزاری و کودکان خیابانی ما نقیصه های بسیاری داریم البته مشکل نه در داشتن خلا قانونی بلکه مسئله در اجرای آن است افزون بر این در بحث فرهنگ سازی و آموزش هم نیاز به یک تحول بزرگ داریم همچنین در آموزش کودکستانی نیز باید کودکان را هوشیار کرد.در مجموع فرهنگ سازی و آموزش نیاز به یک مدیریت قوی  و موثر دارد و این سو مدیریت در عرض دو یا سه سال نبوده و به شیوه و نوع آموزش ها در تمام این سال بر می گردد.

خضری درباره آینده کودکان و نوجوانان در صورت اجرایی نشدن این لایحه گفت:اکنون ما می بینیم کودک آزاری و حتی خودکشی کودکان بالاتر رفته است که این نشان از عدم برنامه ریزی و عدم مدیریت درباره آسیب های اجتماعی دارد.

وی درباره اختصاص بودجه و منابع انسانی  کافی نسبت به این لایحه گفت:ما نیاز به تخصیص بودجه و منابع انسانی کافی داریم و با این بودجه های قطره چکانی نمی شود کاری انجام داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره میزان این بودجه اظهار داشت:برای نمونه همین اورژانس های اجتماعی که دارای چندین مشاور هستند و برای سرکشی به مناطق مختلف می روند یا مشاوره تلفنی می دهند نیاز به هزینه بالایی دارد و هم نیروی انسانی زیادی را طلب می کند.

رسول خضری درباره پیگیری مجلس درباره روند اجرایی شدن این لایحه گفت:ما در خصوص آسیب های اجتماعی در برنامه ششم توسعه بالای100 ماده به 46 ماده ای که دولت به ما داده بود و بسیار هم ناقص بود افزودیم. تا کنون نیز از برنامه سوم تا چهارم و پنجم وششم مواردی که از سوی ما دنبال می شود تنها 30 درصد آن اجرایی شده است.

وی همچنین درباره مهم ترین کار مجلس گفت:قوانین باید توسط مجلس به روز شود _چرا که آسیب های اجتماعی امروز، با پنج سال پیش تفاوت دارد_ ونیاز های جامعه را در نظر بگیرد و مجلس باید عملگرایی را جایگزین آرمانگرایی کند.

خضری در پایان خاطر نشان کرد:اگر دولت همه توان و نیرو خود را بگذارد بیش از 30 درصد این لایحه را نمی تواند اجرا کند چرا که افزون بر نداشتن سازو کار های مناسب و فرهنگ سازی، آسیب شناسی مشخصی هم صورت نگرفته و آمارها مانند آمار معتادان و زنان خیابانی و... دقیق نیستند.