سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ابتدای سال 94 تا پایان تیر ماه 95، بیش از 2000 عملیات در ارتفاعات و مناطق کوهستانی کشور انجام داده است.

به گزارش مرور نیوز، سازمان امداد و نجات هلال احمر در حوادث مختلفی برای انجام عملیات امداد و نجات حضور پیدا می‌کند که یکی از آنها مربوط به عملیات کوهستان است. جمعیت هلال احمر از ابتدای سال 94 تا پایان تیر 95 ، 2397 عملیات در این بخش انجام داده است. 

47 درصد مأموریت‌های انجام شده برای یافتن مفقودان بوده و بیشترین عملیات‌های این بخش در استان مازندران با 151 عملیات، صورت گرفته است. استان‌های فارس(106عملیات)، اصفهان(78 عملیات)، کرمان(75 عملیات) و استان‌های البرز و کرمانشاه هر کدام با 65 عملیات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ماموریت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع، بخش دیگری از عملیات‌های سازمان امداد و نجات است که 37 درصد از عملیات‌ها را شامل می‌شود. بیشترین عملیات‌ها هم در استان‌های تهران(162عملیات)، اصفهان و فارس(81 عملیات)، البرز(69 عملیات)‌ و مازندران(55 عملیات) بوده است.

همچنین 4 درصد از مأموریت‌ها مربوط به امدادرسانی به افرادی بود که دچار ارتفاع زدگی شده بودند و 3 درصد از آمار نیز مربوط به مأموریت‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و تنفسی بوده است.

سایر سوانح، مانند گاز گرفتگی در غارها،‌ گزش حیوانات وحشی و ... نیز 9 درصد از میزان عملیات‌ها را شامل می‌شود.

نیروهای امدادگر هلال احمر در طول عملیات‌های انجام شده در این بازه زمانی در مجموع به 3855 نفر امدادرسانی کردند که بخشی از آنها در محل حادثه درمان شدند و تعداد یکهزار و 7 نفر هم برای انجام اقدامات درمانی بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند. 60 نفر از این مصدومان نیز توسط 156 سورتی پرواز بالگرد منتقل شدند.

بیشتر عملیات‌های انتقال مصدومان در ارتفاعات شیرپلا در استان تهران، دماوند در استان مازندران، ارتفاعات استان کرمانشاه و استان البرز انجام شده است.

همچنین از نظر تعداد عملیات انجام شده در کوهستان، استان تهران با 14.5 درصد از کل عملیات‌ها نخستین منطقه‌ای محسوب می‌شود که امدادگران به مصدومان در آنجا امدادرسانی کردند.

بیشترین عملیات‌های کوهستان در ارتفاعات شمیرانات (دربند، شیرپلا، توچال و..) بوده است که شامل 313 مورد می‌شود. عظیمیه کرج، عون بن علی تبریز، باباکوهی شیراز،‌ طاق بستان کرمانشاه، تفتان در خاش و دماوند در آمل نیز جزو دیگر ارتفاعاتی هستند که به ترتیب پس از ارتفاعات شمیرانات، بیشترین عملیات کوهستان در آنها صورت گرفته است.