تحلیگران و آگاهان به مسایل روانشناختی و اجتماعی، افزایش نزاع های خیابانی را ناشی از کاهش آستانه تحمل افراد در مواجهه با بد رفتاری های طرف مقابل خود می دانند.

به گزارش مرور نیوز، کاهش آستانه تحمل در مواجهه با بدرفتاریهای اجتماعی موجب شده که کوچکترین مساله به درگیری لفظی و فیزیکی بین افراد بیانجامد.
اغلب شهروندان بارها شاهد نزاع های خیابانی و گروهی افراد در معابر عمومی بوده اند، نزاع هایی که بیشتر به خاطر مسائل کم اهمیت آغاز شده و گاهی به خاطر نبود گذشت طرفین، به ضرب و جرح و حتی قتل و مرگ یکی از طرفین منجر شده است.
البته پس از پایان یافتن درگیری و گرفتار شدن این افراد در چنگال قانون، با نشستن پای صحبت های آنها به وضوح می توان پشیمانی در رفتار و گفتار آنها شاهد بود.
گاهی اوقات بروز یک درگیری فیزیکی به علت نداشتن تسلط بر رفتار منجر به قتل و داغدار شدن خانواده ای و گرفتار شدن خانواده قاتل شده و مسبب آن نیز بخاطر یک اشتباه به جای داشتن یک زندگی عادی بدون نگرانی ، باید روزها و شب ها را برای فرا رسیدن زمان اعدام پشت سر بگذارد.
شماری از افرادی که به خاطر نزاع پای شان به دادگاه و زندان کشیده می شود پرونده سفید و پاکی در زندگی دارند، ولی نداشتن مهارت در کنترل خشم و هیجان های بیهوده، منجر به واکنش منفی و آغاز برخورد فیزیکی از سوی آنها می شود.
یک جامعه شناس معتقد است که آستانه تحمل افراد رابطه مسقیمی با میزان شادی و نشاط مردم دارد و شادی مردم، میزان حضور آنها در برنامه های گروهی و دسته جمعی و نحوه بهره گیری از اوقات فراغت می تواند ترازویی برای سنجش و ارزیابی آستانه تحمل افراد یک جامعه باشد.
صفی الله صفایی استادیار دانشگاههای همدان، فشارهای روحی روانی ناشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را مهمترین عامل پایین آمدن تحمل مردم در برابر مشکلات دانست.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان اظهار کرد: کم رنگ شدن هنجارهای اجتماعی موجب کم توجهی افراد به مولفه های پر اهمیتی نظیر از خود گذشتگی و بخشش دیگران می شود.
وی اضافه کرد: نباید اجازه بدهیم کمرنگ شدن ارزشهایی نظیر گذشت و بخشش دیگران به یک رفتار عمومی، عادی و فرهنگ تبدیل شود چون در این صورت افراد درگیری فیزیکی را نخستین اولویت برای رفع کوچکترین مشکلات قرار می دهند.
به نظر این استاد جامعه شناسی آشنا نبودن افراد به چگونگی تعامل و ارتباط گیری، نحوه مدیریت خشم و در مجموع ناآگاهی به مهارت های زندگی پراهمیت ترین عامل بروز بدرفتاریهای اجتماعی است.
صفایی تاکید کرد: کم کاری نهادهای مسئول در امور فرهنگی از جمله رسانه های گروهی، نهادهای آموزشی و کانون خانواده از دیگر عوامل مهم افزایش نزاع است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان از پایین بودن آستانه تحمل افراد گلایه می کند و می گوید: توهین به اشخاص رایج ترین تخلف در این استان است به گونه ای که در بین 20 جرم شاخص، بالاترین رتبه را دارد.
سعید گلستانی با استناد به پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی این استان گفت: توهین به افراد در سال گذشته نسبت به سال 94 حدود 19 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: بالا بودن این آمار گویای پائین بودن آستانه تحمل مردم است چون به خاطر کمترین موضوعی به یکدیگر توهین کرده و این اقدام در ادامه منجر به درگیری و تشکیل پرونده قضایی می شود.
وی خواستار علت یابی درباره بالا بودن آمار توهین به اشخاص و ارائه راهکار برای افزایش مهارت زندگی و کاهش نزاع ها از سوی روانشناسان اجتماعی شد.
گلستانی افزود: ایراد ضرب و جرح عمدی دومین تخلف رایج در این استان است به گونه ای که سال گذشته شاهد افزایش 2 درصدی پرونده ها نسبت به سال 94 هستیم.
وی اضافه کرد: باید شیوه و مهارت کنترل خشم در ابعاد مختلف اجتماعی به همراه نحوه تعامل و گفت و گو در صورت بروز مشکل به شهروندان آموزش داده شود.
روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی همدان با انتشار آماری از میزان مراجعه کنندگان به مراکز پزشکی قانونی این استان در فصل بهار امسال از افزایش هشت درصدی نزاع در سه ماهه نخست امسال پرده برداشت.
در این گزارش به نقل از دکتر علی‌احسان صالح مدیرکل پزشکی قانونی همدان آمده است: 3 هزار و 896 نفر در سه ماهه ابتدای امسال به علت آسیب ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان همدان مراجعه کردند.
این مقام قضایی همدان اظهار کرد: شمار مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی از نظر جنسیت شامل یک هزار و 55 زن و 2 هزار و 841 مرد بوده است.
وی یادآوری کرد: در سه ماهه نخست سال گذشته سه هزار و 613 نفر به مراکز پزشکی قانونی همدان مراجعه کرده بودند.
سال گذشته میزان جرایم و پرونده های قضایی تشکیل شده در دادسرهای این استان در حوزه اتهامی 103 هزار و 211 پرونده شامل جرائم بیست گانه از جمله توهین، ضرب و جرح و سرقت بوده است علاوه بر این 62 هزار پرونده در محاکم حقوقی استان تشکیل شده است.