به موجب موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بهره گیری از تجارت الکترونیک و پیش بینی عوارض برای کسب و کار الکترونیکی یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران محقق می‌شود که علاوه بر این امر مدیریت تقاضای سفر و کاهش تردد و آلایندگی را نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، در سیصد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح " الزام شهرداری تهران به بهره گیری از تجارت الکترونیک به عنوان یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری تهران " در دستور جلسه قرار گرفت.

در جریان بررسی این طرح اقبال شاکری گفت: این طرح باید با رعایت مواد 128 ، 132 و 134 برنامه پنج ساله دوم شهرداری باشد.
محسن سرخو نیز گفت: در برنامه پنج ساله دوم بخشی داریم تحت عنوان مدیریت تقاضای سفر که یکی از مصادیق آن مکانیزه کردن روش های خرید است و این امر به عنوان پایلوت در فروشگاه های شهروند تکلیف شده است.

وی افزود : با خرید الکترونیک مدیریت تقاضای سفر امکان پذیر خواهد بود .

محمد حقانی نیز با بیان برخی آمار مربوط به دیگر نقاط جهان گفت: در حال حاضر در برخی شهرهای جهان خرید های آنلاین رواج داشته به گونه ای که 60 درصد خرید کتاب ، موزیک فیلم و گیم به صورت آنلاین انجام می شود.
وی ادامه داد: 43 درصد خرید رایانه، تبلت و وسایل الکترونیکی ، 40 درصد البسه و کفش ، 39 درصد اسباب بازی ها، 36 درصد تجهیزات ورزشی ، 33 درصد لوازم خانگی و 30 درصد مبلمان خانگی به صورت آنلاین خریداری می شود . لذا اجرای این طرح ضروری است و می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار شهر باشد.

محمد مهدی تندگویان نیز گفت: در حال حاضر تجارت الکترونیک در شهر انجام می‌شود و عوارض این کسب و کار می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار باشد.

دنیا مالی نیز تصریح کرد: در سال میلیاردها تومان خرید و فروش در قالب فضای مجازی از طریق ماهواره‌ها و به وسیله شماره‌های وزارت ارتباطات آن هم با نازلترین کیفیت صورت می پذیرد بدون هیچ گونه پرداخت عوارض ، لذا باید در این زمینه ورود شود.

وی همچنین افزود: البته باید توجه داشت که نظارت ما باید مهمتر از درآمد ما باشد چرا که کلاه برداری هم در فضای الکترونیکی بیشتر صورت می گیرد.

مهدی چمران نیز گفت: از طریق این طرح خدمات و کسب و کار الکترونیک در شهر و ساماندهی آنها و پیش بینی عوارضی که باید بپردازند صورت خواهد پذیرفت .

وی ادامه داد: در کنار این ، شهرداری هم باید از این روش استفاده کند تا از بسیاری رفت و آمدها کاسته شود و نیز در ارائه خدمات و خرید و فروش ها مدیریت سفر هم ساماندهی کند چون ورود شهرداری به این فضا موجب جلب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد .


چمران خاطر نشان کرد: در حال حاضر فعالان حوزه تجارت الکترونیک درآمدهایی دارند که این درآمدها عوارضی را به شهر تحمیل می کنند لذا باید پیش بینی عوارض برای این کسب و کار صورت گیرد . این در حالی است که برخی از فعالین در این عرصه هم در جاهای دیگر مستقر هستند و با این طرح عوارضش را در تهران باید بپردازند .


بر اساس گزارش سایت شورای اسلامی شهر تهران، در نهایت این طرح با رأی موافق اعضای شورا به تصویب رسید .