کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه تاکید کرد: مادران باید مشکلات شنوایی نوزاد خود را تا قبل از سه ماهگی تشخیص داده و حتما تا قبل از سن شش ماهگی برای درمان آن اقدام کنند.

به گزارش مرور نیوز دلکش الیاسی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی سنجی در تمام شهرستان‌های استان، گفت: همچنین در مرکز استان پنج مرکز شنوایی سنجی فعال است.

وی تصریح کرد: در طرح غربالگری شنوایی سنجی، شنوایی تمام نوزادان استان از بدو تولد تا سن دو سالگی بررسی می‌شود.

الیاسی افزود: دستگاه‌های شنوایی سنجی در تمام بیمارستان‌هایی که زایشگاه دارند مستقر است و شنوایی نوزادان در همان بدو تولد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص هزینه‌های این طرح یادآور شد: برای انجام شنوایی سنجی 75 درصد هزینه‌ها توسط بهزیستی و مابقی توسط خانواده ها پرداخت می‌شود.

الیاسی با اشاره به تولد 33 هزار نوزاد در استان طی سال گذشته گفت: از این تعداد 29 هزار و 742 نوزاد تحت معاینه شنوایی سنجی قرار گرفتند.

وی افزود: با بررسی این تعداد، مشکلات شنوایی در 84 نوزاد تشخیص داده شد که هریک بر اساس نیاز برای کاشت حلزون و یا گفتار درمانی ارجاع داده شدند.

الیاسی با اشاره به ضرورت تشخیص مشکلات شنوایی تا قبل از سن سه ماهگی در نوزادان، گفت: درمان مشکلات شنوایی نوزادان باید تا قبل از سن شش ماهگی انجام شود، در غیر این صورت در آینده تکلم کودک دچار مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به ترس خانواده‌ها از بکارگیری سمعک برای کودکانشان، گفت: بسیاری از خانواده‌ها در استفاده از سمعک برای کودکانشان خجالت می‌کشند و همین امر موجب می‌شود کودکان آنها در سنین بزرگسالی با مشکلاتی از جمله اختلال در تکلم و دوری از اجتماع مواجه شوند.

الیاسی یادآور شد: در این طرح برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کمک هزینه‌ای برای خرید سمعک در نظر گرفته شده است.