فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: خبرنگاران مهم‌ترین پل ارتباطی میان پلیس و مردم هستند.

به گزارش مرور نیوز، سردار حسین اشتری در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه نیروی انتظامی که پیش از ظهر امروز در مقر مرکزی ستاد ناجا برگزار شد، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش موثر و مفیدی را در جامعه ایفا می‌کنند و خوشبختانه نیروی انتظامی ارتباط خوبی با خبرنگاران و اصحاب رسانه دارد که این ارتباط باید دقیق‌تر، کارشناسانه‌تر و به روزتر شود. ما نیز اگر خلائی داریم باید آن را برطرف کنیم اما به جرات می‌گویم که ناجا، اصحاب رسانه و خبرنگاران را همراه و همکار خود می‌داند و نگاه ما به آنان به هیچ عنوان به چشم رقیب نیست.

وی با بیان اینکه امروز عصر تبادل اطلاعات و سرعت در اخبار است، افزود: خبرنگاران می‌توانند تاثیر بزرگی در اجرای ماموریت‌های ناجا داشته باشند. هر جامعه‌ای که توسعه یافته باشد حتما خبرنگاران در آن حضور فعالی دارند، چراکه ما نیاز به اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها داریم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به ارتباطات پلیس با شهروندان گفت: همانطور که اشاره شد، امروزه اینطور نیست که از خانه بیرون بیاید و پلیس را در خیابان نبیند. ناجا با زندگی مردم عجین شده و هیچ سازمانی و مجموعه‌ای را نمی‌توان یافت که چنین ارتباطی با شهروندان داشته باشد و از سوی دیگر ارتباط ما یک ارتباط متقابل است که از این منظر نیز روابط ناجا منحصر به فرد است.

اشتری، خبرنگاران را بهترین رابط میان پلیس و مردم دانست و اظهار کرد: ناجا به دلیل وظایف متعددی که دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تامین امنیت، یکی از این وظایف است و برای مردم چه نعمتی بالاتر از امنیت می‌توان یافت.

فرمانده ناجا اضافه کرد: به همان اندازه که امنیت برای مردم مهم است، فعالیت کسی که اقدام به ایجاد نظم و امنیت در جامعه می‌کند هم دارای اهمیت است همانطور که مقام معظم رهبری نیز در سخنانی مظهر اقتدار در جامعه را "ناجا" دانست.

اشتری با تاکید بر اینکه موفقیت پلیس در گرو همراهی و موفقیت مردم است، گفت: امروز اقتدار لازمه کار پلیس است اما منظور از اقتدار، اقتدار در برابر سارق مسلح است. پلیس در برابر فرد بی‌رحمی که کودک 8 ماهه را می‌رباید باید اقتدار داشته باشد و با قاطعیت با مجرمان برخورد کند، اما در برابر مردم که بیش از 99 درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، پلیس یک پلیس رئوف و مهربان است.

رییس پلیس کشور با تاکید بر اینکه انعکاس اقدامات خوب پلیس در جامعه سبب اقتدار نظام و افزایش آرامش در جامعه می‌شود، اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که به پلیس کمک کنند، چراکه کمک کردن به پلیس، کمک به جامعه و مردم است. خبرنگاران که یاران  و همکاران صدیق نیروی انتظامی هستند، در این زمینه می‌توانند همراه پلیس باشند.

اشتری افزود: ما به دنبال آمار دادن نیستیم که چه تعداد سارق را دستگیر کردیم،‌ ما به دنبال پیشگیری هستیم البته قطعا با مجرمان برخورد می‌کنیم اما زمانی خوشحال می‌شویم که در کلانتری ما هیچ پرونده‌ای ثبت نشود.

وی با بیان اینکه پلیس محدودیت‌هایی در انتشار برخی از اخبار دارد، گفت: ممکن است برخی فکر کنند که پلیس از واقعه‌ای بی‌اطلاع است اما مطمئن باشید که پلیس بیش از 90 درصد موارد حوادث را زودتر از دیگران باخبر شده و به آن رسیدگی کرده اما در برخی موارد اطلاع‌رسانی باید در زمان خود و با جزییات دقیق صورت بگیرد اما اینطور نیست که خبرنگاران فکر کنند که ما از موضوعی با خبر نیستیم و این عزیزان را نامحرم می‌دانیم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به فداکاری‌های ماموران پلیس خاطرنشان کرد: خبرنگاران عزیز در صحبت‌هایشان اشاره کردند که فداکاری‌های ماموران پلیس آنطور که باید دیده نمی‌شود. ما هم معتقدیم که اقدامات پلیس آنطور که باید منعکس نمی‌شود. در حوادثی همچون سیل، علی‌رغم آنکه خطر جدی وجود داشت ماموران ما در پست خود مستقر شدند. در جاده‌ها، در مرزها و تمام کشور ماموران حضور دارند.

اشتری با بیان اینکه ناجا دارای رتبه بالا میان دستگاه‌ها در اخذ رضایت مردم است، گفت: این نظرسنجی‌ها توسط چهار دستگاه مختلف انجام می‌شد که علی‌رغم آنکه پلیس هم رفتار سلبی و هم رفتار ایجابی دارد، اما باز هم مردم از عملکرد ما رضایت داشتند.

فرمانده ناجا در عین حال تاکید کرد: پلیس هر انتقادی را که باشد می پذیرد اما اگر رسانه‌ها احساس می‌کنند که باید آن را طوری اعلام کنند که همه در جریان آن قرار بگیرند، منتشر کنند اما درخواست ما این است که انتقادات را به خود ما بگویند و از ما پیگیر باشند و مطمئن باشند که ما به انتقادات توجه می‌کنیم.