مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به وجود بیش از 500 مدرسه مختلط در استان اصفهان گفت: این مدارس بیشتر در مناطق روستایی و به دلیل کمبود دانش آموز برپا شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، محمد حسن قائدی‌ها ظهر چهارشنبه در نشست خبری و تجلیل از مقام خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد ضمن تبریک این روز و با اشار ه به اینکه امروزه با توجه به فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی فعالیت خبرنگاران بسیار سخت است، اظهار داشت: با توجه به فعالیت این شبکه ها هر شهروندی خود را خبرنگار تلقی کرده و از این رو فعالیت خبرنگاران واقعی سخت‌تر، حساس‌تر و پر استرس تر شده است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری از دید جامعه موفق‌تر است که بتواند همزمان با جریانات روز حرکت کند، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های خبرنگاران واقعی عمل و قضاوت بی طرفانه است تا بتواند به این روش واقعیت‌ها را با مردم در جریان بگذارد.

 

خبرنگاری موفق است که بتواند از جامعه کسب اعتماد کند

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه خبرنگاری موفق است که بتواند از جامعه کسب اعتماد کند، تصریح کرد: مردم به رسانه‌هایی نمره مثبت می‌دهند که بتواند اعتماد آنها را جلب کند و از این رو رسانه ها باید قدرت تجزیه و تحلیل مسایل روز را به صورت واقعی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بارها تجریه شده است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خبرنگاران به واقعیت می‌پیوندد، افزود: از این روباید باور داشته باشیم که خبرنگاران نمایندگان واقعی مردم در تحلیل واقعیت‌ها هستند.

 

پیش‌بینی 860 هزار دانش آموز در استان اصفهان

 

قائدی‌ها در ادامه با اشاره به اینکه در سال آینده تحصیلی پیش‌بینی ثبت‌نام 860 هزار دانش آموز را در مدارس استان اصفهان داریم، اظهار داشت: امسال با رشد سه درصدی دانش آموزان استان روبرو هستیم که ۱.۵ درصد آنها مهاجرین و ۱.۵ درصد به دنبال افزایش جمعیت است که در مدارس ابتدایی خروجی آن را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ستاد مهر تحصیلی ۹۷-۹۶ در استان اصفهان ابراز داشت: از این رو بر نامه ریزی‌ها در حال انجام است و نخستین گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر استان اصفهان یک شنبه و دوشنبه هفته آینده در شهرستان گلپایگان برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه به کمبود سه هزار معلم در مدارس استان اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: البته در سال‌های قبل نیز این مشکلات را داشته‌ایم که با درایت و مدیریت صحیح این کمبودها جبران شده است.

 

سند 2030 اصلا در استان اصفهان اجرایی نشد

 

وی در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ در خصوص شفاف‌سازی روند اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز داشت: در راستای اجرای سند 2030 هیچ اتفاقی در استان اصفهان نیفتاده است و برای اجرای این سند هیچ ابلاغیه رسمی مصوب به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ نشده، نمی‌شود و نخواهد شد.

قائدی‌ها با اشاره به اینکه همه ما مسلمان هستیم و دغدغه تربیت دینی فرزندان جامعه را داریم، تصریح کرد: در این زمینه همه دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داده و بنا بر فرمایشات ایشان عمل می‌کنیم.

وی مبنای فعالیت آموزش و پرورش را سند تحول بنیادین دانست و اضافه کرد: همچنین یادآور می‌شوم که زمانی که یونسکو سند 2030 را به آموزش و پرورش پیشنهاد داد وزیر وقت آموزش و پرورش به یونسکو اعلام کرد که بخشی را به این سند برای جمهوری اسلامی ایران اضافه کند که تنها بخش‌هایی از این سند اجرایی می‌شود که با فرهنگ، دین و مذهب ما مغایرتی نداشته باشد.

 

کمبود سه هزار معلم در استان اصفهان

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ساختمانی مدارس استان اصفهان افزود: در استان اصفهان حدود یک سوم از مدارس نیازمند تخریب و یا مقاوم سازی هستند و از این رو در شرایط موجود ما نمی‌توانیم معجزه کنیم و تنها با دو نوبته کردن و یا ادغام کردن برخی از مدارس این مشکل را تاکنون مدیریت کرده‌ایم.

وی همچنین از بدهکاری شش میلیارد تومانی اداره کل آموزش و پرورش در قبال اجاره بهای مدارس موقوفه خبر داد و ابراز داشت: این مبلغ را به اشخاص حقیقی و اداره کل اوقاف و امور خیریه بدهکاریم.

قائدی‌ها با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش جوابگوی نیازهای موجود نیست، اضافه کرد: ما نیز نمی‌توانیم به اجبار از مزدم پولی را دریافت کنیم و از این رو نیازمند همیاری مردم برای بهبود شرایط آموزشی فرزندانشان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته 12 گروه بازرسی در خصوص دریافت هزینه در مدارس نظارت‌های مورد نیاز را انجام دادند، افزود: البته نمی‌توانیم بگوییم که بازرسی‌ها به صورت صد در صدی بوده و قطعا عدم نظارت‌های کافی نیز وجود داشته است.

 

اعتیاد دانش‌آموزان غیر قابل انکار است/تعطیلی پنجشنبه‌ها زمینه‌ساز اعتیاد

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اعتیاد دانش آموزان ابراز داشت: استعمال مواد مخدر در بین دانش آموزان غیر قابل انکار است و می‌توان گفت تعدادی دانش آموز که کمتر از انگشتان چهار دست هم هستند تحت درمان ترک اعتیاد در استان اصفهان داریم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی روزهای پنجشنبه یکی از زمینه‌های افزایش اعتیاد بین دانش آموزان شده است، اضافه کرد: ما بارها در صدد برداشتن این طرح شدیم که با مخالفت شدید در صدا و سیما روبرو شدیم و این موضوع بارها در این رسانه‌ مطرح شد.

قائدی‌ها با تاکید بر اینکه نظارت کافی بر دانش آموزان در روزهای پنجشنبه به ویژه با توجه به شاغل بوده والدین آنها وجود ندارد، تصریح کرد: دانش آموزان زیادی را داریم که در این روز با حضور در دورهمی‌ها و مهمانی‌های دوستانه به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در تابستان سال جاری در بیش از 800 مدرسه طرح‌های اوقات فراغت را اجرایی کرده است، افزود: این در حالی است که دولت تاکنون ریالی برای اجرای این طرح به آموزش و پرورش پرداخت نکرده و از این رو نیازمند همیاری مردم هستیم.

 

جمعیت تارکین تحصیل به زیر ۰.۵ درصد رسید

 

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به افزایش دو درصدی انسداد موانع بیسوادی در استان اصفهان اضافه کرد: در این زمینه تارکین تحصیل را به زیر ۰.۵ درصد رسانده‌ایم و با تحصیل دانش آموزان اتباع بیگانه این آمار بهبود یافته است.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از 500 مدرسه مختلط در استان اصفهان ابراز داشت: این مدارس بیشتر در مناطق روستایی و به دلیل کمبود دانش آموز برپا شده‌اند.

قائدی‌ها در خصوص روش‌های تامین معلم مورد نیاز برای استان اصفهان گفت: 750 تا 800 نفر از معلمان از محل استخدام‌های آموزش و پرورش سهم استان می‌شوند و از سوی دیگر نیز حدود 800 معلم نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند و ما بقی معلم مورد نیاز را نیز از طریق خرید خدمت تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز در استان اصفهان برخی از مدارس در کانکس برگزار می‌شوند، افزود: اما همه توان خود را برای کم کردن این کانکس‌ها در دستور کار داریم.