دبیر کارگروه مد و لباس گفت: تمایل و رغبت نداشتن گروهی از دختران جوان به حفظ حجاب اسلامی، در خاطره و تجربه ناموفق آن‌ها با لباس فرم مدارس ریشه دارد.

به گزارش مرور نیوز نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نخستین نشست مشترک هم‌اندیشی مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و برگزارکنندگان این نمایشگاه با نمایندگانی از اداره‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت آموزش وزارت آموزش و پرورش که حوزه کاری آن‌ها مرتبط با موضوع نمایشگاه است، به ریاست حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور - برگزار شد.

حمید قبادی- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور - در این نشست از اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که پیش از این، جلساتی را تدارک دیده و نکاتی را مطرح کرده است، قدردانی کرد و گفت: آموزش و پرورش با وجود همه سختی‌ها و مشغله‌هایی که به‌دلیل حساسیت در حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان وجود دارد، کار خوبی را آغاز کرده است و تجربه برگزاری نخستین دوره این نمایشگاه بر این نکته تأکید کرد و صحه گذاشت که موضوع نمایشگاه لباس و اقلام مورد نیاز مدارس یک تکلیف تصریح‌شده قانونی است که تمایلات و سلایق شخصی نمی‌تواند در قانون‌گذاری این حوزه که به درستی در مفاد حوزه وظایف آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است، منعی ایجاد کند.

او با اشاره به اهمیت مبحث لباس دانش‌آموزان، بیان کرد: متأسفانه با وجود اقدامات مؤثر انجام‌شده در ساماندهی این بخش مانند برگزاری دور نخست این نمایشگاه که توانست الگوی مؤثری در پیشگاه تولیدکنندگان قرار دهد، اما گاه بعضی اداره‌های کل تصمیماتی می‌گیرند که حتی با روح قانون نیز مغایرت دارد و به این واسطه، شکایاتی هم از سوی اولیای دانش‌آموزان و هم مدیران مدارس مبنی بر استفاده نادرست از لباس مدارس واصل شد که جای تأسف دارد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به این‌که متأسفانه به‌دلیل ضعف‌هایی که در زمینه طراحی لباس مدارس و همچنین استفاده از مواد و پارچه نه‌چندان مرغوب در تولید آن‌ها وجود دارد، گفت: دانش‌آموزان رغبتی به استفاده از این البسه حتی با ماهیت آموزشی ندارند. حقیقت تلخی وجود دارد و آن نکته‌ای است که به آینده بویژه دانش‌آموزان دختر مربوط می شود و به جرات می‌توان گفت تمایل و رغبت نداشتن گروهی از دختران جوان به حفظ حجاب اسلامی، در خاطره و تجربه ناموفق آن‌ها با لباس فرم مدارس ریشه دارد.

قبادی با اشاره به برگزاری دومین دوره نمایشگاه لباس مدارس، گفت: تجربه برگزاری دور نخست این نمایشگاه نشان داد که اگر بخش مسابقه و رقابتی به این جشنواره و نمایشگاه اضافه شود، به جهت ایجاد انگیزه مضاعف میان علاقه‌مندان و طراحان هم شاهد کیفیت مطلوب بیش از پیش آن خواهیم بود و هم این‌که خروجی موثر و کاربردی‌تری در سامان‌بخشی به این حوزه رقم خواهد خورد.

او با تأکید به این‌که هدف از برگزاری این نشست، تشریک مساعی با نمایندگان سازمان‌ها و ادارات وابسته به وزارت آموزش و پرورش در باب موضوع سامان‌بخشی به حوزه لباس مدارس است، بیان کرد: نکته‌ای که مورد تأکید است این‌که مباحث طرح‌شده در این سلسله جلسات علاوه بر پرداختن به مقوله‌ای ارزشی و عرفی جامعه اسلامی باید به مباحث مهم دیگری از جمله کیفیت در جنس پارچه، طرح و تولید البسه مدارس، اصول بهداشت و روان بپردازد.

دبیر کارگروه مد و لباس با پیشنهاد برگزاری هر دو هفته یک‌بار این سلسله جلسات، ضمن تأکید بر لزوم افزودن بخش مسابقه و رقابتی شدن نمایشگاه امسال، افزود: ضرورت دارد دو کمیته فرعی ذیل این جلسات که یکی با حضور مربیان و اولیا و دیگری با حضور مدیران اداری و اجرایی آموزش و پرورش پیرامون موضوعات مرتبط تشکیل شوند، تا به تبادل نظر و افکار بپردازد و نظرات آن‌ها نیز به موازات تصمیمات این سلسله جلسات تا حصول نتیجه نهایی و قابل تأمل به پیش رود.

 

ضرورت تجدید نظر در زمان برگزاری نمایشگاه لباس مدارس

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده آموزش و پرورش نیز در این نشست، گفت: باید جدول زمان‌بندی نمایشگاه لباس مدارس با توجه به رقابتی که میان مراکز آموزشی در زمینه ثبت نام و سایر روال اداری به‌وجود می‌آید به‌گونه‌ای باشد که آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مهناز احمدی در نخستین نشست مشترک هم‌اندیشی مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با قدردانی به‌واسطه دغدغه و نگرانی‌ای که در زمینه لباس مدارس به‌وجود آمده است، بیان کرد: سال گذشته این نمایشگاه در زمان نامناسبی برگزار شد که با توجه به تعطیلی مدارس برای اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و مدیران دچار زحمت شدیم.

او افزود: امسال با وجود این‌که شرایط به‌گونه‌ای است که فرصت برای ساماندهی و سیاستگذاری این بخش مربوط به سال تحصیلی 96 -۹۷ را از دست داده‌ایم، اما زمان برگزاری نمایشگاه بسیار مطلوب به نظر می‌رسد و امیدواریم برنامه‌ریزی خوبی را برای سال‌های آینده آموزش در نمایشگاه امسال شاهد باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که باید جدول زمان‌بندی این نمایشگاه و برگزاری آن با توجه به رقابتی که بین مراکز آموزشی در زمینه ثبت نام و سایر روال اداری به وجود می‌آید به‌گونه‌ای باشد که آن را تحت الشعاع قرار دهد، تصریح کرد: از آنجا که در اغلب مواقع، حتی ثبت نام‌ها برای سال تحصیلی آینده در بهمن و اسفندماه سال قبل اتفاق می‌افتد و تا اردیبشهت ماه سال آینده موضوع پوشش البسه دانش‌آموزان هم مشخص شده، بنابراین بهترین زمان برای برگزاری این نمایشگاه آذرماه تا بهمن‌ماه است.

احمدی با اشاره به وجود ظرفیت­‌های گسترده در وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد: لازم است از همه این ظرفیت­‌ها در برپایی نمایشگاه مناسب، موثر و جریان ساز بهره بگیریم.

او بیان کرد: تنوع در لباس مدارس و بهره­‌گیری از رنگ­‌های شاد و متناسب با مقاطع سنی و استفاده از ظرفیت­‌های بومی در طراحی لباس دانش­‌آموز بسیار حائز اهمیت است.

 

لزوم توجه به نقطه‌نظرات اولیای دانش‌آموزان برای فرهنگ‌سازی

 

نماینده دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان نیز در این نشست گفت: لازم است به نقطه نظرات اولیای دانش‌آموزان در راستای فرهنگ‌سازی برای پوشش مدارس توجه شود.

موسوی- نماینده هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور - از کارشناسان حاضر در نخستین نشست هم‌اندیشی دومین نمایشگاه لباس مدارس با تأکید به استفاده از ظرفیت هنرجویان هنرستان‌های فنی مرتبط با حوزه پوشاک، بیان کرد: این هنرجویان در دوره‌های آموزشی و صنعتی که می‌گذرانند با مقوله تولید و دوخت و طراحی آشنا می‌شوند اما مسئله مهمی که وجود دارد این‌که برای آن‌ها مسئله تولید صنعتی ناآشناست که باید از مسیر این نمایشگاه توجیه شوند.

جنیدی به نمایندگی از معاونت پشتیبانی سازمان دانش آموزش شهرستان‌های استان تهران نیز مسئله برگزاری نمایشگاه و ساماندهی لباس مدارس را از دو منظر اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار داد و گفت: قطعا از نظر فرهنگی به واسطه هدفمند شدن این موضوع و جلوگیری از ناهنجاری‌های احتمالی، شرایط بسامان‌تری را در پوشش دانش‌آموزان در آینده زندگی آن‌ها شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: مهمترین حلقه مفقوده در اجرای این طرح و الگوسازی لباس مدارس از رهگذر برگزاری نمایشگاهی که به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار می‌شود، مدیران مدارس هستند که باید نقش موثرتری داشته باشند.

در ادامه این نشست، دبیران بخش طراحی، صنعت و مجری نمایشگاه نیز به بیان نظرات خود درباره برگزاری هرچه بهتر و موثرتر نمایشگاه لباس مدارس پرداختند.