اگر کودک شما هر کاری که می‌خواهد را بدون اجازه انجام می‌دهد و به‌صورت تکانشی و از روی احساسات، بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی دست به عمل می‌زند، در صورتی که کار اشتباهی انجام داد حاضر به عذرخواهی یا جبران نیست یا بشدت خودخواه است.

به گزارش مرور نیوز، اگر کودک شما هر کاری که می‌خواهد را بدون اجازه انجام می‌دهد و به‌صورت تکانشی و از روی احساسات، بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی دست به عمل می‌زند، در صورتی که کار اشتباهی انجام داد حاضر به عذرخواهی یا جبران نیست یا بشدت خودخواه است و حاضر نیست کاری برای دیگران انجام دهد، یا وقتی با مخالفت روبه رو می‌شود، قشقرق به پا می‌کند، باید بدانید که متأسفانه فرزند شما «لوس» شده است!

مادران خدمتکاران فرزندان شده‌اند

یک دکترای روان شناسی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: پس از ترجمه کتاب‌های روان شناسی در 50 سال اخیر، تفکر فروید در جامعه رواج پیدا کرد. تفکری که تأکید می‌کرد باید به بچه‌ها محبت شود تا عقده‌ای و دچار سرخوردگی‌ها نشوند. اما متأسفانه از آنجایی که ما ایرانی‌ها دچار افراط و تفریط هستیم، بیش از حد برای بچه‌هایمان مایه گذاشتیم.

اصغر کیهان‌نیا اضافه می‌کند: در روزگار ما مادرها تبدیل به خدمتکار شده‌اند. آن‌ها در تمام وقتشان سرگرم محبت کردن به کودکان بوده و دست به سینه، خواسته‌های آن‌ها را اجابت می‌کنند. ضمن اینکه کم‌فرزندی نیز دلیل دیگری است که به لوس شدن بچه‌ها منجر می‌شود. بخصوص در خانواده‌های تک فرزند این مشکل بیشتر دیده می‌شود. والدین هر چه کودک اراده کند، بدون مشخص کردن حد و مرزی در اختیارش قرار می‌دهند.

این کارشناس خانواده در ادامه به تفاوت انجام کار در کودکان و والدین اشاره می‌کند و می‌گوید: کارهای بچه‌ها بیشتر به صورت میل است، یعنی تلاش می‌کنند میل و حرف خودشان را به کرسی بنشانند در حالی که این والدین هستند که باید مشخص کنند کودکانشان حق انجام آن کار خاص را دارند یا نه. اما پدر و مادرهایی که این قانون را رعایت نمی‌کنند و فقط به میل بچه‌ها رفتار می‌کنند، بچه هایی از خود راضی، مصرفی، لوس و نُنر و تکرو تربیت می‌کنند.

مادران، متهمان اصلی لوس شدن بچه‌ها

اگر می‌خواهید فرزندان خود را به خوبی تربیت کنید، باید بین 5 تا 10 کتاب در زمینه تربیت کودک مطالعه کرده باشید. بعد از آن آشنایی با فضای اینترنت است؛ چرا که بچه‌ها در این فضا آموزه‌های متفاوتی پیدا کرده، زیرک‌تر و باهوش‌تر از قبل شده‌انداین استاد دانشگاه با اشاره به رشد پدیده فرزندسالاری در جامعه توضیح می‌دهد: مقصر اصلی لوس شدن بچه‌ها، والدین و بخصوص مادران هستند. در اطراف خود بسیار مادرانی می‌بینیم که خودشان را وقف بچه‌هایشان می‌کنند یا آنچنان به تغذیه و موادغذایی او می‌رسند که بچه از ریخت و تناسب می‌افتد یا آنچنان به حرف و خواسته‌های او بها می‌دهند که بچه تشخیص نمی‌دهد باید چه رفتاری از خود بروز دهد.

کیهان‌نیا ادامه می‌دهد: بچه‌ای که در خانواده‌ای با این تفکر رشد پیدا می‌کند، وقتی وارد اجتماع می‌شود، دچار مشکل می‌شود. او که با این رفتار، با واکنش تند همسالان و معلمانش رو به رو می‌شود، در جامعه سرخورده می‌شود. علاوه بر آن اگر وضع مالی پدر و مادر خوب باشد، مشکلات آن کودک نیز بیشتر است؛ زیرا دیگر فرزند دلیلی برای درس خواندن و تلاش نمی‌بیند و متکی به ثروت پدر و مادر است.

اول کتاب بخوانید، بعد تربیت کنید

این نویسنده کتاب‌های تربیتی کودک برای فرار از این مشکل می‌گوید: بارها در کتاب‌ها، مقالات و همایش‌ها و سمینارها اشاره کرده‌ام که اگر می‌خواهید فرزندان خود را به خوبی تربیت کنید، باید بین 5 تا 10 کتاب در زمینه تربیت کودک مطالعه کرده باشید. بعد از آن آشنایی با فضای اینترنت است؛ چرا که بچه‌ها در این فضا آموزه‌های متفاوتی پیدا کرده، زیرک‌تر و باهوش‌تر از قبل شده‌اند. اگر اینترنت و کامپیوتر بلد نباشید، آن‌ها براحتی می‌توانند با تمارض و زیرکی پدر و مادر را فریب دهند.

این روان شناس در ادامه به پدر و مادرهایی که تاکنون راه را اشتباه رفته‌اند و فرزندانی لوس تربیت کرده‌اند، توصیه می‌کند: آن‌ها باید کم‌کم دست از خدمتکاری بردارند و تلاش کنند فرزندان را قانونمدار و قانونمند بار بیاورند. البته انجام این کار به یکباره امکان‌پذیر نیست، چرا که سبب می‌شود کودکان با مشکلات دیگری روبه رو شوند. والدین باید قوانینی ثابت برای حفظ امنیت کودکان وضع و خط قرمزهایشان را مشخص کنند. رفتار مثبت اجتماعی را تقویت کرده به کودکان حق انتخاب بدهند تا آن‌ها یاد بگیرند چگونه تصمیم درستی بگیرند. علاوه بر آن باید به کودکان مسئولیت دهند. آن‌ها باید یاد بگیرند مسئولیت‌پذیر باشند و برای رسیدن به آنچه دوست دارند، تلاش کنند و زحمت بکشند.

زودتر اقدام کنید، فردا دیر است

این مشاور خانواده می‌افزاید: پس از اصلاح رفتار والدین و تکرار رفتارهای کودکان، می‌توان تنبیه‌های خاصی هم برای آن‌ها در نظر گرفت. تنبیه‌هایی که فیزیکی نباشد؛ مانند صرف نظر کردن از پرداخت پول توجیبی، منع کردن از دیدن برنامه تلویزیونی یا رفتن به گردش و تفریح، بخصوص برنامه‌هایی که خود کودکان به آن‌ها علاقه‌مند هستند. البته پدر و مادر باید در نظر داشته باشند که یکباره رفتار کودکان درست نمی‌شود و نیاز به صرف وقت و تداوم رفتار مؤثر است.

کیهان‌نیا تأکید می‌کند: اگر کودک لوس شده و دیگر از کنترل پدر و مادر خارج شده است، بهتر است برای اصلاح رفتار او از مشاور و روان شناس کمک بگیرند؛ چرا که شکستن عادت برای کودک سخت، اما ممکن است. برای این کار هر چه زودتر اقدام کنید، بهتر است.