مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور با بیان این که بایستی دوره سرپرستی شهرداری کاهش یابد گفت:یکی از مهم ترین کارهای شوراها انتخاب شهردار استو بر همین اساس نیاز است تا شورا با دقت و هماهنگی بیشتری به دنبال تعیین شهردار باشند.

به گزارش مرور نیوز بهزاد افشار پیش از ظهر امروز در همایش آموزشی منتخبین شوراهای شهری دوره پنجم شهرهای استان قزوین، اظهار داشت: اعضای شورای شهر تلاش کنند تا صورت‌های مالی شهرداری را در بازه‌های زمانی منظم منتشر کنند تا مردم از هزینه‌ها مطلع شوند.

وی افزود: در شفاف‌سازی مسائل مالی هیچ مسئله غیرعلنی نداریم و این حق مردم است تا از عملکرد مسئولین شهر در حوزه مالی به‌طور کامل آگاه شوند.

افشار ادامه داد: سیاست‌های مالی دولت در تعیین عوارض برای مردم در نظر گرفته شود و عوارض حتماً با توجه به نرخ تورم و افزایش میزان حقوق و دستمزد محاسبه شود.

وی با اشاره به اینکه شوراها باید به پیام مردم در انتخابات شوراها توجه کنند، عنوان کرد: رای مردم در انتخابات شورا، رای به ثبات بود و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی توجه به مطالبات مردمی در حوزه شهری را از اولویت‌های شورای اسلامی شهرها دانست و تأکید کرد: باید تلاش شود تا از جذب مجدد نیرو آن‌هم بدون ضابطه خودداری شود.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از سه برابر نیروی موردنیاز، در شهرداری‌ها نیرو داریم، بیان کرد: در شرایطی که شهرداری‌ها حدود 100 هزار پست سازمانی دارند، هم‌اکنون بیش از 300 هزار نفر در شهرداری‌های سطح کشور مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: وجود نیروی غیرمتخصص، درآمد ناپایدار و وابستگی به جرائم ماده 100 برای کسب درآمد از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی شهرداری‌ها در سطح کشور است.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور از افزایش میزان مشارکت نخبگان در این دور از انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: سطح سواد منتخبین ۳۰ درصد افزایش‌یافته و شاهد رشد میزان مشارکت زنان هستیم.

وی خواستار کاهش دوره سرپرستی در شهرداری‌ها شد و اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین کارهای شورا انتخاب شهردار است و بر همین اساس نیاز است تا شورا با دقت و هماهنگی بیشتری به دنبال تعیین شهردار باشند.

افشار در ادامه نبود ثبات در مدیریت شهری و مداخله در امور اجرایی را یک آسیب برای مدیریت شهری دانست و افزود: شورا نباید در امور عمرانی، مذاکره با پیمانکار دخالت کرده و یا وارد فاز اجرایی شود بلکه دارای یک نقش نظارتی است و باید به دنبال ایفای صحیح این نقش باشد.

وی توجه بیش‌تر به مسائل زیست‌محیطی، کمبود و بحران آب و تامین منابع پایدار شهری را خواستار شد و تاکید کرد: تقویت اقتصاد محلی، توجه به مشارکت مردم و دوری از منازعات باید در دستور کار شورای پنجم قرار بگیرد.

این مسئول در پایان با بیان اینکه شوراهای ضعیف مدام به دنبال ورود حاکمیت برای حکمیت هستند تا اختلافات آن‌ها را حل کند، یادآور شد: شوراهای مقتدر همواره سعی می‌کنند اختلافات را کنار گذاشته و یا حل کنند و اجازه ورود حاکمیت را به این مسائل نمی‌دهند.