نتایج بررسی‌های اخیر حاکی از آن است که مصرف قرص‌های ضد بارداری مانع از ابتلای زنان به آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصلی) می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، نتایج یک مطالعه بزرگ روی تعدادی زن در سوئد نشان داد زنانی که از قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند یا در گذشته از این دارو استفاده کرده‌اند کمتر احتمال دارد به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا شوند.

به گفته پزشکان در این مطالعه، مصرف این قرص‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتویید همراه است؛ بیماری مزمنی که موجب ناتوانی و مشکلات جدی برای افراد می‌شود.

در این بررسی گروهی از پزشکان و متخصصان سوئدی به این نکته پی بردند که مصرف قرص‌های ضد بارداری برای مدت هفت سال یا بیشتر از میزان خطر ابتلا به این بیماری می‌کاهد.

آرتریت روماتویید بیماری خود ایمنی است که بر اثر آن سیستم ایمنی به اشتباه بافت‌های سالم را از بین می‌برد و موجب التهاب، ورم و درد می‌شود. این بیماری بیشتر مفصل‌ها به خصوص در قسمت زانو، دست و مچ‌ها را درگیر می‌کند. هرچند، ریه‌ها، قلب، چشم‌ها و دیگر بخش‌های بدن هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری همچنین در زنان شایع‌تر از مردان است.

 متخصصان در بررسی‌های انجام گرفته روی این زنان دریافتند که مصرف قرص‌های ضد بارداری در هر سن و دوره‌ای با کاهش خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید مرتبط است.