مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران، با تشریح جزئیات مرحله سوم طرح ساماندهی دستفروشان گفت: در این مرحله دستفروشان ساکن تهران مد نظر قرار گرفتند تا از مهاجرت به تهران برای دستفروشی جلوگیری شود.

به گزارش مرور نیوز، ابوالقاسم چیذری در یک برنامه تلویزیونی در مورد مرحله سوم ساماندهی دستفروشان گفت: ما تجربیات خوبی از مرحله دوم طرح داشتیم که در پی آن موفق شدیم در شب عید 17 هزار دستفروش را ظرف 15 روز ساماندهی کنیم. همچنین در بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم نزدیک به 40 درصد از کسانی که مسکن آنها خارج از تهران بود برای دستفروشی به تهران می‌آمدند. از همین رو در این مرحله برای جلوگیری از مهاجرت، از دستفروشان واقعی که در سطح شهر تهران دستفروشی می‌کنند و منزل آنها هم در تهران است ثبت نام کردیم.

به گفته وی، افرادی هستند که در پیاده‌راه‌ها بساط می‌کنند که برای اینها روز بازارها را در نظر گرفته‌ایم تا در آنجا ساماندهی شوند.

وی با اشاره به شبه متکدیان و افرادی که پشت چراغ‌ های راهنمایی فعالیت می‌کنند عنوان کرد: کار این افراد کاملا غیر قانونی است و از فروشندگی اینها در این محل‌ها جلوگیری می‌شود. آنها هم ثبت نام شده‌اند تا در محل‌های 20 گانه جانمایی شوند.البته بعضی از افرادی که در پیاده‌روها و پشت چراغ فعالیت می‌کنند با جانمایی مخالف هستند زیرا معتقدند شرایط کاسبی آنها در مکان‌های خودشان بهتر است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران در مورد هزینه‌ای که برای در اختیار قرار گرفتن فضا از دستفروش‌ها گرفته می‌شود گفت: این فضاهایی که برای ساماندهی مشخص شده‌اند توسط پیمان‌کار مدیریت می‌شوند و این کار هزینه دارد. البته شهرداری 70 درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و تنها 30 درصد مبلغ از دستفروش‌ها گرفته می‌شود و آن هم مبلغ، زیادی نیست و برای هر میز 15 هزار تومان دریافت می‌شود. در سال‌های گذشته میزهای جلوتر را گران‌تر می‌فروختند که از این کار هم جلوگیری کرده‌ایم و قیمت تمام میزها یکسان است.

چیذری در مورد این  که با افرادی که مایل به ساماندهی نیستند چه برخوردی می‌شود اظهار کرد: بر اساس تکلیفی که دادستان داده است این افراد متمرد محسوب می‌شوند و نیروی انتظامی در کنار شهرداری مکلف به برخورد با آنها است.

وی با اشاره به فیلم‌هایی که از درگیری با دستفروشان توسط ماموران در فضای مجازی پخش می‌شود، عنوان کرد: اینها مربوط به دستفروشان متمرد است که ابتدا با تذکر و دستور مقام قضایی به آنها رفتار می‌شود. امیدوارم با طرح ساماندهی که انجام می‌شود دیگر این مسائل را شاهد نباشیم.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چقدر به معاش دستفروشان توجه می‌شود گفت: در سال 89 قانونی در مجلس تصویب و ستاد توجه به مشاغل خانگی تشکیل شد که شهرداری جزو آن نیست ولی با این حال نگاه ما توجه به صرفه و معاش دستفروشان است این در حالی است که شهرداری تکلیف به رفع دارد نه ساماندهی.