مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: میانگین بارش در کشور در سال آبی جاری به 228 میلیمتر بالغ شد و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال آبی (۳۱ شهریور) تغییر کند.

به گزارش مرور نیوز ، محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه برای دهمین سال پیاپی میانگین بارش کمتر از میانگین 48 ساله آماری ثبت شده است، افزود: متأسفانه در حوضه‌های اصلی آبریز، پراکنش بارش یکسان نیست و به طور مثال در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به پارسال 36 درصد و نسبت به بلند مدت 24 درصد کاهش بارش ثبت شده است.

وی افزود: کمتر از 10 استان نسبت به میانگین کشور در زمینه بارش شرایط مثبتی دارند و حدود 20 استان کمتر از متوسط بارندگی‌های بلند مدت بارش داشته اند.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: یکی از کارهایی که در سال آبی جاری مدیریت شد، تأمین آب از سدهای کشور بود که برغم کاهش 6 و نیم تا 7 میلیارد متر مکعبی ورودی آب سدها، به خاطر ذخیره سازی آب در سال‌های قبل توانستیم نسبت به سال‌های قبل یک درصد خروجی آب بیشتری داشته باشیم، در غیراینصورت 20 درصد خسارت در تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت بیشتر می‌شد.

حاج رسولی‌ها افزود: درحال حاضر ذخیره مخازن آب سدهای کشور 25 میلیارد متر مکعب است که احتمالاً تا پایان سال آبی یعنی 31 شهریور اندکی کاهش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران در زمینه پیش بینی بارش سازمان هواشناسی در ماه‌های آینده گفت: پاییز زودرسی در پیش است و بارش در سه ماهه اول سال نسبت به میانگین نیز کمتر خواهد بود، گرچه پیش بینی در پایان سال آبی برای ماه‌های اول پاییز دقیق‌تر خواهد بود.

وی گفت: شرایط آبی کشور هم اکنون نیاز به ترسالی دارد تا تالاب ها، آب‌های زیرزمینی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها شرایط مطلوبی به خود گیرد.

حاج رسولی‌ها افزود: در 48 سال گذشته هر 3 تا 4 سال خشکسالی شاهد یک ترسالی بودیم، اما در سال‌های اخیر 10 سال پیاپی خشکسالی را شاهد بودیم.

سال آبی از مهر ماه اغاز می‌شود و تاپایان شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.

۱۳۰ تا 140 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های بخش آب نیاز است

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: حدود 130 تا 140 هزار میلیارد تومان برای تکمیل 210 طرح بخش آب نیاز داریم.

محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه این تعداد طرح را با سالی 4 تا 5 میلیارد تومان اعتبار نمی‌توان پیش برد، افزود: حدود 210 طرح در زمینه سد و شبکه در حوزه شرکت منابع آب ایران داریم که 123 طرح آن سدسازی است و 76 طرح در اولویت اجرایی قرار دارد و به سرعت درحال پیشرفت است.

وی افزود: برخی از این طرح‌ها نیاز به بازنگری به لحاظ تخصیص اعتبار، تغییر اقلیم، و نوع کاربری‌ها و ابعاد طرح دارد و به لحاظ اقتصادی طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارد باید زودتر به مرحله بهره برداری برسد، اما با منابع فعلی نمی‌توانیم این همه طرح را پیش ببریم بنابراین سرمایه گذاری‌های انجام شده قبلی معطل خواهد ماند.

حاج رسولی‌ها در زمینه اعتراض برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه سد در حال ساخت هراز در استان مازندران نیز گفت: مطالعات این طرح در سال 76 انجام شد و ظرفیت آبرسانی به بخش کشاورزی حدود 100 هزار هکتار اراضی پایین دست سد وجود دارد و، چون اغلب کشت‌های این منطقه برنج است، آب در خرداد و تیر بیشتر لازم دارند.

وی افزود: در زمینه محل ساخت سد، کش و قوس هایی وجود داشت، چون قرار بود در دو سایت (محل مشخص شده) سد ساخته شود که در هر دو مورد زیر آب رفتن جنگل، مراکز تفریحی و جاده‌ها مطرح شد و در نهایت سازمان محیط زیست مجوز ساخت این سد را در سال 88 صادر کرد، اما مباحث زیست محیطی را برای آن درنظر گرفت که باید رعایت شود.

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: اینکه برخی معتقدند محل انبار زباله در دریاچه سد است، صحت ندارد، ولی نگرانی هایی در زمینه ورود شیرآبه زباله هنگام بارش باران و نفوذ آن به دریاچه سد وجود دارد که این موضوع مربوط به همه جا است و در صورتیکه زباله‌ها درست دفن نشود، این نگرانی‌ها پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: مشاور طرح سد هراز در این زمینه تمهیداتی را پیش بینی کرده است.

حاج رسولی‌ها در باره زمان بهره برداری از سد نیز گفت: با توجه به منابع مالی موجود حداقل 4 سال تا پایان این طرح زمان نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: با توجه به توصیه‌های سازمان محیط زیست، محل دفن زباله باید تغییر کند، این سد ابتدا برای تأمین آب کشاورزی درنظر گرفته شده بود و الان برای شرب نیز درنظر داریم با رعایت مسائل بهداشتی از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال 96 سال حفاظت از رودخانه‌ها نامگذاری شده است، افزود: تعیین حریم و بستر رودخانه، علامت گذاری و آزادسازی آن از اولویت‌های امسال شرکت منابع آب ایران با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.