معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد بزرگ‌ترین ظرفیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار در حاشیه افتتاح سالن چند منظوره مرکز ماده 16 زنان کارتن خواب متجاهر و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از رویکردهای ما شناسایی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه زنان و خانواده است. می‌خواهیم روی توان‌افزایی و آموزش سازمان‌های مردم نهاد به‌طور تخصصی کار کنیم؛ توان تخصصی آن‌ها را ارتقاء داده و در جنبه‌های تخصصی از آن‌ها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد بزرگ‌ترین ظرفیت اجتماعی در موضوعات آسیب‌های اجتماعی و محیط زیست هستند. اگر آنها را هم راستا و توانمند کنیم وپشتیبانی لازم را داشته باشیم، آنها می توانند تغییرات زیاد و اقدامات موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: اگر واقعا می‌خواهیم به بحث خانواده بپردازیم. باید گفت و گو را از داخل خانواده ها آغاز کنیم. یکی از مهارت‌های مهم و اولین مرحله گفت و گو،شنیدن است. اگر می خواهیم آسیب‌ها کاهش یابد نسل جوان را بیشتر بشنویم. اگر می‌خواهیم جوانان زندگی سالمی داشته باشند باید حرف آنها ابتدا در خانواده و سپس در جامعه شنیده شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه به عزت نفس جوانان احترام بگذاریم گفت: جوانان اعتماد به نفسی دارند که اگر در مناسبات خانوادگی مورد احترام واقع نشود معضلات زیادی را می‌تواند به وجود بیاورد.

آسیب‌های اجتماعی از درون خانواده قابل حل است

وی افزود: مشکلات زنان، آسیب‌های اجتماعی و... همه از درون خانواده قابل حل است. آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و... بسیار می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: آموزش از سن کودکی در خصوص پیشگیری از آسیب‌ها، توجه به عزت نفس و سلامت روحی روانی کودک و... می تواند اورا مصون کند. روش های امر و نهی دیگر جواب نمی دهد اما گفت و گو می‌تواند زمینه را برای امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی ایجاد کند تا فضایی سالم برای گفت و شنود، توجه به مسائل و..ایجاد شود.

وی افزود: مشاره، رسانه‌ها و... می توانند مهارت گفت و گو و احترام قائل شدن برای جوانان را افزایش دهند. این رویکرد که برای مشکلات پیش رو راه حل های مناسب با درک و آگاهی جوانان آن ارائه شود، باید مد نظر خانواده ها قرار بگیرد.

ابتکار در خصوص مرکز ماده 16 زنان کارتن خواب متجاهر موسسه پیشگامان سلامت سرزمین خورشید عنوان کرد: این مرکز یکی از مراکز مهمی است که با کمک خیرین و دستگاه‌های مختلف فعالیت می کند. امیدوار هستیم اقدامات آن الگوگیری شود و ترویج یابد.