یک فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی خون و سرطان در غرب مازندران گفت: پیگیری و آزمایش های مداوم راهکار جلوگیری از بروز سرطان ها است.

به گزارش مرور نیوز، شهربانو کیهانیان در همایش سرطان های شایع زنان در دانشگاه پیام نور رامسر اظهار کرد: سرطان رشد غیر طبیعی سلول‌های بدن است و در هر جای بدن می‌تواند باشد.

وی با اشاره به دلایل شروع سرطان با بیان اینکه پستان و دهانه رحم از سرطان شایع زنان است، تصریح کرد: شیوع سرطان پستان دلایل هورمونی مانند عدم زایمان به موقع، شیرندادن مادر، استفاده کردن از قرص‌های جلوگیری از بارداری و اختلالات ارثی است.

این فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی خون و سرطان درباره پیشگیری از سرطان گفت: برنامه‌ای که دولت دارد پیشگیری اولیه از این بیماری است و باید پس از بیست سالگی روز هفتم تا دهم قاعدگی معاینه و در سن یائسگی هر سال به مراکز پزشکی معاینه پستان مراجعه و تا سن 40 سالگی هر دو تا سه سال به منظور معاینه به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: لازم است افراد بالای 40 سال سالانه به مراکز بهداشتی درمانی برای معاینه مراجعه کنند و بین 40 تا 50سال هر دو سال ماموگرافی انجام و بالای پنجاه سال سالانه ماموگرافی انجام دهند که روش‌های پیشگیری اولیه سرطان پستان است.

کیهانیان تصریح کرد: برای سرطان دهانه رحم هر زن سه سال پس از نخستین تماس جنسی باید پاپ اسمیر و پس از آن به صورت سالیانه انجام شود. لازم است فرد به مرکزی مراجعه کند تا پاپ اسمیر را برایش تفسیر کند و در صورت نرمال نبودن برای روش‌های تشخیصی دیگر مراجعه کند.

وی افزود: به منظور پیشگیری اولیه از سرطان دهانه رحم در بانوان باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد و با معاینه به موقع عفونت‌های دستگاه واژینال را درمان کنند تا منجر به سرطان دهانه رحم نشود.

کیهانیان تصریح کرد: سیاستمداران و برنامه‌ریزان وزارت بهداشت باید مراکز پیشگیری از سرطان را راه اندازی کنند و امکانات پیشگیری از سرطان برای مردم فراهم شود.

این فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی خون و سرطان درباره سرطان‌های شایع در مردان اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد سرطان شایع در مردان پروستات است و باید پیشگیری اولیه و ثانویه صورت گیرد. در پیشگیری اولیه رعایت رژیم غذایی و خودداری مصرف سیگار و الکل باید مدنظر قرار گیرد. در پیشگیری ثانویه بعد از 50 سال، سالی یکبار آزمایش PSA مارکری انجام شود. این آزمایش سرطان پروستات را نشان می‌دهد.

کیهانیان افزود: سرطان روده بزرگ و معده در سال‌های گذشته در غرب مازندران شیوع زیادی دارد و سرطان روده بزرگ در آقایان و بانوان شیوع بالایی دارد و باید روش‌های پیشگیری اولیه که با استفاده از رژیم غذایی، فیبر و جلوگیری از یبوست همراه است، انجام شود.

وی گفت: شیوع سرطان معده در مازندران فراوان شده و متاسفانه در مراحل پیشرفته تر دیده می‌شود و بیمار گاهی به موقع مراجعه نمی‌کند و علامت‌ها با نشانه‌های بیماری‌های دیگر مانند میکروب معده اشتباه گرفته می‌شود.

این فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی خون و سرطان در غرب مازندران افزود: یکی از مشکلات بیماران سرطانی درمان دیر هنگام است و مریض با مراجعه و تشخیص سرطان پیگیری نمی‌کند اما باید با مراجعه به پزشک و بر اساس برنامه درمانی تصمیم گیری شود.

وی اظهار کرد: مسئولان به بیمه‌های بیماران سرطانی دقت بیشتری داشته باشند و داروهایی که بخش‌های سرطانی داده می‌شود پربارتر باشد و دولت دوازدهم که پایه گذار برنامه سلامت بوده بخش درمان و داروهای بیماران را تقویت کند.