فتاح با اشاره به اینکه ۶۰ درصد خانواده های تحت حمایت کمیته امداد دارای سرپرست زن هستند گفت: رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده های تحت حمایت است تا این افراد بتوانند روی پای خود بایستند.

به گزارش مرورنیوز،  پرویز فتاح در این نشست های جداگانه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد خانواده های تحت حمایت کمیته امداد دارای سرپرست زن هستند گفت: رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده های تحت حمایت است تا این افراد بتوانند روی پای خود بایستند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه فقر در کشور ریشه در نبود نظام تامین اجتماعی فراگیر، طلاق، اعتیاد، مهاجرت از روستا، حاشیه نشینی، رکود و بیکاری دارد، گفت: بخشی از بحث مبارزه با فقر مسئله قانونی است. از طریق تصویب قوانین می توان ریشه فقر را خشکاند. نکته مهم این است که اگر ما به مقوله فقر درست نپردازیم عوارض اجتماعی آن به صورت عمیق‌تر دامن جامعه را خواهد گرفت و در اینجا باید گفت که کار امداد پیشگیری است.

وی افزود: کمیته امداد دارای یک ساختار بزرگ در ابعاد اجتماعی است که خدمات متنوعی از مشاوره خانواده، ساخت مسکن، تامین جهیزیه، ایجاد اشتغال، امورفرهنگی، خدمات درمانی و سایر نیازهای خانواده های نیازمند را به آنها ارائه می کند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بیمه تامین اجتماعی هستند، گفت: در سال گذشته از سوی این نهاد و با کمکهای خیران ۸۰ هزار جهیزیه به دختران تحت حمایت این نهاد اهدا شده است.

فتاح در ارتباط با تامین مسکن مددجویان تحت حمایت یادآور شد: هم اکنون ۱۵۰ هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد فاقد مسکن هستند و این نهاد این آمادگی دارد که درصورت واگذاری زمین از سوی دولت، استانداری ها و شهرداری ها برای مددجویان روستایی در سراسر کشور مسکن رایگان احداث کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۰ هزار فقره وام قرض الحسنه اشتغال از سوی این نهاد به خانواده های تحت حمایت مستعد کار پرداخت شده است، گفت: در صورت اجرای قانون حذف یارانه سه دهک برخوردار جامعه و اختصاص آن به کمیته امداد، این نهاد می تواند در بخش اشتغالزایی نیازمندان اقدامات مناسبی را انجام دهد.

رئیس کمیته امداد تعداد دانش آموزان تحت حمایت این نهاد را ۳۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۷۵ هزار دانشجو و طلبه هم از حمایت های تحصیلی این نهاد برخوردار هستند. امسال هم ۱۲۰ هزار نفر از مددجویان به زیارت حرم رضوی مشرف خواهند شد.

فتاح ترویج فرهنگ انفاق را که یک امر قرآنی است از برنامه های کمیته امداد برای رشد و تعالی جامعه برشمرد و افزود: خوشبختانه منحنی کمک های مردمی به این نهاد صعودی است و امسال پیش بینی می کنیم ۲ هزار میلیارد کمک های مردمی در قالب طرح های مختلف از جمله صدقات، اکرام ایتام، زکات، جشن نیکوکاری و عاطفه ها جذب و برای نیازمندان هزینه کنیم.

فتاح توجه به خلاء های قانونی را که به ایجاد و گسترش فقر در جامعه منجر می شود مهم ارزیابی کرد و از نمایندگان مجلس خواست با تصویب قانون اجباری شدن بیمه تامین اجتماعی برای تمامی مشاغل از مشکلات بعدی در وقوع حوادث پیشگیری کنند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ریشه کنی فقر و محرومیت در کشور نیازمند عزم ملی و مشارکت همه دستگاه ها است، گفت: ما از طرح تفکیک وظایف کمیته امداد و سازمان بهزیستی استقبال می کنیم و اجرای این طرح را در خدمت رسانی بهتر نیازمندان موثر خواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با مثبت ارزیابی کردن خدمات کمیته امداد خواستار اهتمام جدی این نهاد در خودکفایی و توانمند سازی پایدار مددجویان، گسترش فرهنگ زکات، گسترش صدقات الکترونیکی، توجه جدی به مسئله مددکاری، رفع مشکل بازپرداخت وام مسکن مددجویان، نقش آفرینی کمیته امداد در تصویب قانون جامع رفاه اجتماعی،توجه به مناطق محروم شدند وآمادگی خانه ملت را در جهت رفع نیازها و خلاء های قانونی این نهاد اعلام داشتند.