رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه رادیوتراپی به شدت وابسته به تجهیزات و تکنولوژی هستیم و باید مسیر ورود این تجهیزات و تکنولوژی ها به کشور تسهیل شود، بر ضرورت حمایت از حوزه درمان سرطان تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سیدربیع مهدوی اظهار کرد: حمایت از درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشت که در کنار تامین تجهیزات مورد نیاز در این زمینه، از تأمین نیروی انسانی متخصص و متبحر که توانایی استفاده از این تجهیزات و تکنولوژی ها را داشته باشند نیز نباید غافل ماند چراکه فناوری های نوین این حوزه بسیار پیچیده بوده و اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، خطرساز خواهند بود.

وی گفت: از این رو همزمان با ورود تکنولوژی باید به تأمین نیروی انسانی متخصص و آموزش آنان توجه لازم را داشت و برنامه ریزی های مدونی در این خصوص تدوین شود.

مهدوی یکی از روش های درمانی سرطان را 'براکی تراپی' دانست و توضیح داد: حدود 10 درصد بیمارانی که به بخش‌های رادیوتراپی مراجعه می‌کنند، در یکی از مراحل درمان نیاز به براکی‌تراپی دارند.

وی با بیان اینکه عوارض این روش درمانی برای بیماران بسیار اندک است، افزود: براکی‌تراپی امروزه با طرق مختلف انجام می شود و در واقع تکنیکی است که از طریق آن ماده رادیواکتیو وارد تومور می شود و به بافت های مجاور آسیب نمی رساند؛ بنابراین عارضه در بافت نرمال تومور به حداقل می‌رسد.

مشکلات تهیه منبع رادیواکتیو به دلیل تحریم ها 

رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران، خاطرنشان کرد: روش براکی‌تراپی در ایران و اکثر کشورهای دنیا انجام می‌شود اما طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها مشکلات زیادی در تهیه منبع رادیواکتیو در کشور وجود داشت که با بهبود وضعیت تحریم مسیر ورود ماده رادیواکتیو مورد نیاز براکی‌تراپی کاهش یافت و دسترسی کمی آسان‌تر شد.

مهدوی با اشاره به اینکه در براکی‌تراپی از روش‌ها و منبع‌های مختلف رادیواکتیو استفاده می‌شود، گفت: در همه این موارد تلاش شده که بهترین اقدامات درمانی و بهترین نتیجه حاصل شود.

رئیس انجمن فیزیک پزشکی ایران با بیان اینکه براکی‌تراپی یک درمان تقویتی محسوب می‌شود، گفت: این روش تکمیل‌کننده درمان بوده البته گاهی نیز به تنهایی برای درمان استفاده می‌شود.