با تکرار آتش سوزی های متعدد و عمدی در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی به دست افراد سودجو ، اهتمام مسئولانه نهادها و دستگاه های ذیربط برای حفظ تالاب و برخورد قاطع با متخلفان، اهمیت مضاعفی یافته است.

به گزارش مرور نیوز، با تکرار آتش سوزی های متعدد و عمدی در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی به دست افراد سودجو ، اهتمام مسئولانه نهادها و دستگاه های ذیربط برای حفظ تالاب و برخورد قاطع با متخلفان، اهمیت مضاعفی یافته است.

تالاب زیبای انزلی به عنوان مهارگر سیلاب ها، مطبوع کننده هوا، پناهگاه پرندگان و آبزیان، رویشگاه لاله ها و نیلوفرهای آبی، پالایشگر آلاینده ها، تامین کننده آب کشاورزی مزارع پیرامون و تفرجگاه انسان ها از مدت ها پیش به دلیل حجم بالای رسوبات ، فاضلاب های صنعتی و شهری، پسماندها و سموم کشاورزی در معرض آسیب شدید قرار گرفته و آتش سوزی های اخیر نیز زخم های کاری دیگری را بر پیکره آن وارد کرده است.

آتش سوزی های اخیر عامل انسانی دارد

با وجود اهمیت بین المللی این تالاب ارزشمند و میراث گیلان، برخی از افراد بدون در نظر گرفتن اهمیت آن به لحاظ گردشگری و زیست محیطی و تنها به دلیل سودجویی، نیزارهای آن را به آتش کشیده و صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره محیط زیست این تالاب وارد آورده اند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی عوامل انسانی را باعث بروز چنین حادثه ای می داند و اظهار می کند: برخی افراد سودجو برای سوءاستفاده از زمین نیزارهای تالاب ،آن را به آتش کشانده و پس از سوختن محدوده مد نظر ، در جهت منافع مورد نظر خود از آن استفاده می کنند.

احسان هادی پور با اشاره به تبعات و لطمات جبران ناپذیر وقوع این حریق ها بر این تالاب بین المللی اضافه می کند: برخورد قاطع با مجرمان ، تنها راه پیشگیری از وقوع حوادثی از این دست برای محیط زیست و نیزارهای تالاب است و همانگونه که در خصوص سوزاندن کاه و کلش شالیزارها با افراد خاطی برخورد می شود ، دراین راستا نیز برخورد با مجرمان زیست محیطی سودجو، می تواند درس عبرتی برای سایرین باشد.

مسئولان چاره ای برای اینگونه آتش افروزی ها بیندیشند

آتش افروزی در جایی که به عنوان ارزشمندترین زیستگاه های حیات وحش آن هم در ابعاد بین المللی مطرح است، توجیهی جز کسب منافع ندارد. در همین رابطه مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرانزلی در خصوص آتش افروزی های مکرر در نیزارهای تالاب انزلی اظهار می کند: اینگونه آتش افروزی ها توان نیروهای آتش نشان را برای خدمت رسانی به مردم در مواقع خطر کاهش می دهد.
 
اسماعیل خجسته اضافه می کند: برخی آتش افروزی های حاشیه تالاب در نقاطی رخ می دهد که دسترسی به آن بسیار سخت بوده تا جایی که در آتش سوزی 70 هکتار از نیزارهای داخل تالاب انزلی در 18 مردادماه امسال، بجز نقاط قابل دسترس ، کاری از هیچ کس ساخته نبود و آتش نیزارها با فروکش کردن باد خاموش شد.
وی همچنین با اشاره به وقوع حریق عمدی دیگر به صورت همزمان در سه منطقه کیلومتر 10 جاده انزلی به رضوانشهر و همچنین نیزارهای منطقه چراغ پشتان در یک روز، ادامه می دهد: متاسفانه برخی از افراد به دلایلی نامعلوم اقدام به آتش افروزی در این مناطق می کنند که علاوه بر نیزارها، علفزارهای حاشیه جاده نیز دچار حریق شده و حتی آتش به درختان حاشیه تالاب نیز سرایت می کند.
 
خجسته مهار اینگونه آتش افروزی ها را کاری طاقت فرسا می داند و متذکر می شود: مسئولان شهرستان، استان و همچنین دستگاه های قضایی و محیط زیست ، باید چاره ای برای اینگونه آتش افروزی ها بیندیشند و با دستگیری و مجازات متخلفان و متجاوزان به حریم تالاب، به یاری این میراث بین المللی گیلان زمین بشتابند.

از آنجایی که احتمال تکرار این آتش افروزی ها در آینده هم دور از ذهن نیست، لازم است که همه دستگاه های اجرایی و قضایی دست به دست هم داده و برای رفع این معضل بزرگ و اینگونه تالاب خواری ها ، همتی مضاعف به خرج داده و دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و حتی بومیان حاشیه تالاب، با معرفی افراد خاطی به مراجع ذیصلاح، از تکرار اینگونه منفعت طلبی ها جلوگیری کرده و بگذارند این میراث ملی نفسی به راحتی بکشد چراکه در صورت عدم برخورد قاطع با مجرمان آتش افروزی در تالاب و پیشگیری از بروز اینگونه حریق ها ، بار دیگری بر دوش مشکلات احیاء این تالاب بین المللی گذاشته می شود.

آتش زدن به قصد تصرف ، تا یک سال حبس برای مجرمان را به دنبال دارد

از آنجا که برخوردهای قضایی با متخلفان و عوامل آتش افروزی در عرصه های ملی و منابع طبیعی موجب عبرت دیگران خواهد بود، دادستان شهرستان انزلی در گفت وگو با ایرنا، مواد قانونی برای برخورد با اینگونه تخلفات را توضیح داد.
 
حسن آهنگری با اشاره به همکاری های دستگاه های اجرایی متولی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی انزلی در راستای کمک در اطفاء حریق های صورت گرفته و همچنین شناسایی مجرمان و متخلفان می گوید: متاسفانه اداره امور آب (آب منطقه ای) به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان حریم تالاب و دریا ، تاکنون هیچگونه اقدامی انجام نداده است.
 
وی با اشاره به معرفی متخلفان و مجرمان آتش افروزی های اخیر در نیزارها و مراتع حاشیه تالاب بین المللی انزلی به دادستانی ادامه داد: بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی، اگر در بررسی پرونده های متخلفان، جرم آتش افروزی به قصد تصرف یا تخریب محیط زیست محرز شود؛ تصرف عدوانی محسوب شده و برای متخلفان تا یک سال حبس را در پی دارد و تا امروز نیز، تعدادی از متخلفان پس از شناسایی و دستگیری و همچنین تشکیل پرونده و بررسی های لازم ، راهی زندان شده اند.
 
آهنگری با اشاره به مصوب شدن انجام اقدامات پیشگیرانه در شورای حفط حقوق بیت المال شهرستان بندرانزلی خاطرنشان می کند: در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادثی از این دست، انجام گشت های مشترک متشکل از نیروی انتظامی، منابع طبیعی، محیط زیست ، امور آب و نماینده دادستانی در دستور کار قرار گرفته است.
 
دادستان شهرستان بندرانزلی در پایان توصیه کرد: مردم در صورت مشاهده آتش افروزی در نیزارهای تالاب، مراتع، جنگل ها، اراضی ملی، منابع طبیعی و زیست محیطی و یا حتی مطلع شدن از مقصران اینگونه حوادث، مراتب را به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا در اسرع وقت، این متخلفان و متجاوزان به محیط زیست شناسایی ، دستگیر و تحویل قانون شوند.
 
تالاب بین المللی انزلی با مساحت حدود 20 هزار هکتار واقع در استان گیلان از سال 1354 جزء تالاب های بین المللی تحت حفاظت به شمار می رود که مهم ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست زیرا محل تخم ریزی آبزیان، پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است.
 
تالاب انزلی با وجود بیش از 100 گونه پرندگان، 50 گونه ماهی و 100 گونه موجودات گیاهی و اکوسیستم بی نظیر حکم تصفیه خانه رودخانه های منتهی به دریای خزر را دارد. این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران، مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است به گونه ای که لاله تالابی به عنوان معروف ترین گیاه تالاب انزلی و دارای شهرت جهانی، در آن رویش دارد.
 
در این تالاب پرندگانی همچون حواصیل ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و پرندگان مهاجر و همچنین گیاهان غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه ای ساکن هستند.
 
تالاب انزلی در بخش های شرقی، غربی آبکنار، مرکزی، سلکه و سیاه کشیم دارای جزایر زیبایی است که دو شهر انزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.