دبیر مرجع ملی حقوق کودک در کشور گفت: جمع آوری یا دستگیری کودکان کار به منظور ساماندهی آنان، ناقض حقوق این افراد است.

به گزارش مرور نیوز، مظفر الوندی روز سه شنبه در نشست بررسی اقدامات دستگاه های حمایتی درخصوص کودکان کار و خیابان در وزارت دادگستری افزود: در دو هفته اخیر بسیاری از دوستانی که در جلسات مختلف با موضوع کودکان کار و خیابان شرکت داشتند، نسبت به اجرای طرح جمع آوری کودکان کار گلایه مند بوده و آن را ناقض حقوق کودک دانستند.

وی ادامه داد: در همین هفته ای که گذشت دو جلسه یکی از سوی شورای شهر و دیگری از سوی سمن ها درباره کودکان کار برگزار شد. که جلسات خوبی بود.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک اظهار کرد: بعنوان مرجع ملی مسئولیت نظارت بر بحث حقوق و دفاع از حقوق کودکان را برعهده داریم وظیفه خود می دانیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

وی با بیان مطالبات فراوان از این مرجع برای رفع بحث جمع آوری کودکان کار و خیابان ادامه داد: به همین دلیل از همه افراد و سازمان هایی که در دفاع از حقوق کودک نقشی دارند و این دغدغه را به مرجع منتقل کردند، خواسته شده تا در جلسه ای این موضوع را بررسی و پیشنهادات را در قالب نامه ای به مراجع ذیربط اعلام کنیم.

الوندی اظهار کرد: بحث ساماندهی به تعبیری دستگیری، جذب و یا به تعبیری دیگر، جمع آوری، موضوعی است که باید مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرد البته فعلا در مرحله قضاوت نیستیم که این اقدام چه عنوان حقوقی و اداری دارد اما دوستان به واسطه فضای مجازی مطلع هستند که چه مواردی پیش آمده است.

وی ادامه داد: اعتراف صادقانه ای باید بکنیم که همه ما به نحوی در این اقدامات انجام شده مقصر هستیم و نسبت به این موضوع سهم داریم؛ چون در زمان هایی که باید اقدامی انجام دهیم ، اقدامی انجام ندادیم و ضعف نشان دادیم.

در مورد کودکان کار همه مقصر هستیم 

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با بیان اینکه بحث کودکان کارو خیابان موضوع جدیدی نیست، گفت: این موضوع در کشور دست کم 20 سال سابقه دارد و در جلسات و شوراهای متعدد بحث می شده است. اینجا قرار نیست سهم مقصر را تعیین کنیم چون همه به نحوی مقصر هستیم.

الوندی مبنای تصمیم گیری این اقدامات را آیین نامه سال 84 با عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان عنوان کرد و گفت: با وجود همه نقدها، در زمان خود صدور این آیین نامه که ابعاد آسیب های اجتماعی بطور دقیق مشخص نبود ، آیین نامه مدل و درخور توجهی بود که متاسفانه در اجرای آن تعلل شد و با شروع دولت یازدهم قرار شد شروع آن به جریان افتاد اما عملا بعد از چهار سال نه آیین نامه اصلاح و نه اجرا شد.

وی ادامه داد: مبنای دیگر آن را متن مصوبه شورای اجتماعی کشور دانست و افزود: البته ما نه این مصوبه سال ٩٣ وزارت کشور را دیدیم و نه می دانیم چرا بدین شکل اجرایی شده است اما بیش از سه هفته است که طرح ساماندهی معتادان و متکدیان اجرایی شده و در این میان کودکان کار هم جزو متکدیان دستگیر و به مرکز یاسر منتقل شده اند .

الوندی با استناد به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در بند ه ماده 80 مصوب سال 95 قانون برنامه ششم توسعه آمده است با اقدام سازمان بهزیستی و سایر دستگاه ها تا پایان اجرای برنامه ششم، کودکان کار دست کم تا 25 درصد کاهش یابد.

در نشست بررسی اقدامات دستگاه های حمایتی درخصوص کودکان کار وخیابان که با حضور نمایندگان سازمان های دولتی و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) و همچنین دبیر مرجع ملی حقوق کودک در محل وزارت دادگستری برگزار شد، موارد نقص اجرای آیین نامه ساماندهی معتادان و متکدیان مصوب شورای اجتماعی کشور توسط سازمان های دولتی و همچنین سمن ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای رفع ای نقص ها توسط حاضرین ارائه شد.

در این جلسه مقرر شد تا عنوان ' جمع آوری' از کودکان کار حذف شود و نماینده نیروی انتظامی هم پیشنهاد کرد تا از این مرجع بدلیل قهری بودن برای ساماندهی کودکان از سطح شهر استفاده نشود.