شهردار پایتخت دیروز در دومین بخشنامه خود به مدیران شهری مناطق تهران، دستورات معطوف به شفافیت مالی در این نهاد را ابلاغ کرد تا مقدمات فسادزدایی از شهرداری را فراهم سازد.

به گزارش مرور نیوز، بخشنامه اخیر شهرداری تهران در جهت شفاف سازی مالی و مبارزه با فساد، در میان روزنامه های امروز پنجشنبه ششم مهرماه بازتاب گسترده ای داشت.

 

**صدور فرمان حذف فساد از شهرداری

«محمدعلی نجفی» شهردار تهران، دیروز دومین بخشنامه خود را در راستای شفاف‌سازی مالی به شهرداران مناطق بیست و دو گانه ابلاغ کرد؛ موضوعی که در میان روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا روزنامه «آرمان» در گزارشی از «دومین فرمان شهردار برای حذف فساد!» خبر داد و نوشت: همین چند هفته پیش بود‌ که شهردار تهران طی بخشنامه‌ای به مناطق 22گانه تهران از شهرداران مناطق خواست، از هرگونه فروش هولوگرام جلوگیری‌کنند؛ گام اولی‌ که بسیاری معتقد بودند بلند و قدرتمند توسط محمدعلی نجفی شهردار تهران برداشته شده تا اشتباهات مکرر قبلی تکرار نشود. همچنین بر اساس ابلاغیه اول شهردار تهران مناطق 22گانه مکلفند پرداخت نقدی مودیان را به حساب خزانه شهرداری واریز و از هرگونه پرداخت پشت باجه خودداری کنند؛ ابلاغیه‌ای که امید به مبارزه با فساد در شهرداری تهران را افزایش داد.
به نوشته آرمان، روز گذشته هم نجفی شهردار تهران دومین بخشنامه خود را در راستای شفاف‌سازی مالی به شهرداران مناطق 22گانه ابلاغ کرد.
روزنامه «اعتماد» دراین باره نوشت: شهردار تهران در این بخشنامه تاکید کرده است که بخشنامه فوق در راستای تحقق روش‌های صدور پروانه ساختمانی و ایجاد شفافیت بیشتر در این امر و اصلاح کیفیت تعامل با مراجعین است که بر این اساس به منظور امکان بررسی درباره توافقات صورت گرفته در شوراهای معماری، تمامی توافقات صورت گرفته از تاریخ یک فروردین 96 در شوراهای مذکور اعم از سیستمی و غیر سیستمی حداکثر ظرف مدت 15 روز به معاونت شهرسازی و معماری منعکس می‌شود.
به نوشته این روزنامه، همچنین در این بخشنامه آمده است: هر گونه توافق غیرسیستمی اعم از فنی و مالی ممنوع اعلام می‌شود و مفاد تمامی صورت جلسات شورای معماری مناطق صرفا به صورت سیستماتیک و با امضای شهردار منطقه برای دفاتر الکترونیک شهر لازم الاجراست و بدیهی است تمامی مسوولیت‌های صورتجلسه یاد شده از قبیل رعایت ضوابط مقررات طرح تفصیلی شهر تهران، مقررات ملی ساختمان و... بر عهده شهرداران مناطق خواهد بود.
روزنامه «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان «بهشت شیشه ای» از گام های شورای شهر و شهرداری تهران در مقابله با فساد گزارش داد. به گزارش این روزنامه، همه چیز تدریجی رخ می دهد، حتی خراب کردن یک ساختمان نیز با برداشتن و تخریب یک آجر و یا یک ستون شروع می ‌شود. وضعیت شهر تهران نیز چنین است. حال خوبی ندارد و پس از گذشت سال ها در دهه کنونی بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری آن را در مرحله فروپاشی می‌دانند. شورای شهر پنجم و شهردار جدید تهران نیز با توجه به اینکه از یک جناح هستند تلاش می کنند این «شهر سوخته» را بازسازی کنند. قضیه از آنجا شروع می شود که ادعا شده که شورای شهر چهارم اختیاراتی به شهرداری داده است که برای این سازمان زیادی است و باید از حیطه اختیارات شهردار کم شود. این اتفاق قرار است در شورای پنجم رخ بدهد، حال اینکه وظیفه شورای شهر نظارت بر کار شهرداری است و می تواند نظارت صحیح، بدون کاهش وظایف عملکرد مناسبی را ارائه دهد. این در حالی است که روز گذشته محمد علی نجفی، شهردار تهران یک بار دیگر «بخشنامه مبارزه با فساد در شهرداری» را صادر کرد!
«تخریب حیاط خلوت شهرداران مناطق» هم عنوان گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» بود که در این گزارش می خوانیم: آنچه موجب شده تا محمدعلی نجفی در ماه‌های ابتدایی تکیه زدن بر کرسی شهرداری تهران، بر عملکرد شوراهای معماری مناطق حساس شود، خروج این شوراها از ماموریت اصلی‌شان بود. به این معنا که اگرچه طی سال‌های گذشته، شورای معماری مناطق محلی برای جلوگیری از تفسیرهای مختلف از ضوابط ملاک عمل بود اما در سال‌های اخیر به محلی برای «توافق بد» یا اضافه‌خواهی سازنده‌ها از جنس افزایش تراکم، تغییر کاربری و حذف پارکینگ که عملا بر خلاف ضوابط مصوب طرح جامع و تفصیلی بود، تبدیل شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، البته طی 5/ 1 سال اخیر شیب انحراف عملکرد شورای معماری مناطق با اضافه شدن دو فاکتور دیگر بیشتر شد. به این معنی که در این بازه زمانی عمده تصمیمات شورای معماری مناطق برای انجام توافقات خارج از ضوابط مصوب، از یکسو به امضای شهردار منطقه به عنوان رئیس این شورا نمی‌رسید و از سوی دیگر توافقات صورت گرفته در سامانه آنلاین شهرسازی شهرداری تهران که امکان ردیابی و نظارت بر عملکرد این شورا را فراهم می‌کرد، ثبت نمی‌شد. اما مطابق با بخشنامه شهردار تهران، در مدل جدید توافق شورای معماری مناطق با سازنده‌ها، سه اتفاق متفاوت در روند عملکرد این شوراها در مناطق 22 گانه خواهد افتاد.