عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزایش 2 برابری مصرف سیگار در بین دختران انتقاد کرد.

به گزارش مرور نیوز، احمد حمزه با انتقاد از شیوع مصرف دخانیات و کاهش سن مصرف و رواج مصرف سیگار و قلیان در میان دختران، گفت: متاسفانه میزان مصرف دخانیات در کشور به ویژه سنین پایین و دختران به سرعت در حال رشد است و قبح مصرف سیگار و قلیان در میان زنان کشور از بین رفته‌ است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منو جان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، با بیان اینکه دختران مادران آینده کشور هستند و دخانیات روی فرزندان آنها تاثیر می گذارد، تصریح کرد: طبق آمارهای مسئولان با افزایش 2 برابری مصرف سیگار در دختران کشور مواجه هستیم و این هشداری جدی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی دسترسی آسان، بی توجهی نسبت به اجرای قانون مبارزه با دخانیات و آموزش و فرهنگ سازی، نبود و کمبود تفریحات سالم، مالیات و قیمت پایین دخانیات را در شیوع مصرف موثر دانست و گفت: دخانیات مانند مواد مخدر یک پدیده چندوجهی بوده و مسائل اجتماعی، اقتصادی، اقتصادی و سیاسی زیادی پشت آن نهفته است.

 

مقابله با مصرف مواد دخانی با فرهنگ سازی امکان پذیر است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مقابله با مصرف مواد دخانی با فرهنگ سازی امکان پذیر است، گفت: باید با فرهنگ سازی مناسب و آگاهی‌بخشی به جوانان گامی جدی در کاهش مصرف مواد دخانی برداشت البته نبود تفریحات سالم و بیکاری از عوامل موثر در روی آوردن جوانان به سمت دخانیات است که دولت باید نهایت تلاش خود را برای رفع معضل بیکاری به کار برد و زمینه ایجاد مراکز تفریحی را فراهم کند.

 

سیگار نباید به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان کشور قرار گیرد

حمزه با بیان اینکه سیگار نباید به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان کشور قرار گیرد، تصریح کرد: در اغلب کشورها سیگار به راحتی در دسترس افراد قرار نمی گیرد و برای عرضه آن شرایط خاصی تدوین شده و عرضه به سنین پایین ممنوع و برای متخلفان مجازات سنگینی در نظر گرفته شده اما متاسفانه در ایران سیگار در سوپرمارکت ها و دکه های روزنامه فروشی به راحتی در اختیار عموم قرار دارد.

 

افزایش مالیات از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف سیگار

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، افزایش مالیات را از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف سیگار دانست و ادامه داد: همانطور که افزایش مالیات مواد دخانی در برخی کشورها در کاهش مصرف کارساز بوده در کشور ما هم می تواند مثمرثمر واقع شود در این رابطه بهتر است مالیات سیگار روی پاکت سیگار قید شود.

 

بی توجهی نسبت به اجرای قوانین حوزه دخانیات

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بی توجهی نسبت به اجرای قوانین حوزه دخانیات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نسبت به اجرای قوانین این حوزه مانند مبارزه با دخانیات بی توجهی می شود البته دست های پشت پرده و افراد سودجو مانع از اجرای این قوانین و جلوگیری از افزایش مالیات می شوند زیرا منافع آنها به خطر می افتد در این رابطه همچنین نیاز است از گسترش کارخانجات تولید سیگار نیز جلوگیری شود.