مردم ایران در شهرهای مختلف کشور امروز - شنبه - در نهمین روز از ماه محرم و تاسوعای حسینی به یاد سقای دشت کربلا، در آیین های مختلف عزاداری شرکت کردند.

به گزارش مرور نیوز، عاشقان سیاهپوش در تکایا، حسینیه ها و امامزادگان امروز عاشقانه در سوگ شهادت حضرت اباالفضل العباس (ع ) قمر بنی هاشم ، علمدار کربلا و برادر امام حسین (ع) و یاران با وفایش اشک ریختند و سوگواری کردند.
هیات های سینه زنی و زنجیرزنی در سراسر کشور به صورت یکپارچه و با زدن بر سر و سینه خویش، بر مظلومیت شهدای کربلا اشک ماتم ریختند و یاد این آزادگان وارسته را گرامی داشتند.
حضور جوانان و نوجوانان در بین خیل عزاداران حسینی قابل توجه بود؛ آنان با بر تن کردن لباس سقایی و در دست داشتن مشک های آب، عزاداران حسینی را سیراب کردند و یاد سقای دشت نینوا را در دل تاریخ زنده نگاه داشتند.
مردم عزادار در بسیاری از نقاط کشور با برگزاری آیین های خاص منطقه خود ، صحنه پرشور جنگ بین سپاه کفر و اسلام را به تصویر کشیدند و حماسه دینی و مذهبی خود را به نمایش گذاشتند.
برپایی خیمه های شهدا، گهواره علی اصغر و برپایی محافل انس با قرآن کریم و اطعام و پذیرایی از عزاداران حسینی امروز فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ تاسوعا و عاشورا در دل خود نهفته داشت.
عاشقان و دلدادگان علمدار حسین (ع) با حمل بیرق های سیاه در عزای یل کربلا و سردار بی دست غوغای محشر به پا کردند.
مشارکت نوجوانان و جوانان و همچنین زنان و مردان پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته بودند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های تاسوعای حسینی امروز به شمار می رفت.
برخی عزاداران شب گذشته را نیز تا صبح به مرثیه‌خوانی و عزاداری در رثای مقام شامخ سقای کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداختند.