سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح شرایط بهره‌برداری خردمندانه از پارک‌های ملی اظهار کرد: مناطق آزاد می‌توانند برای سرمایه گذاری در پارک‌های ملی ورود کنند.

به گزارش مرور نیوز، حمید ظهرابی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی عنوان کرد: برای بهره‌برداری خردمندانه از پارک‌های ملی فعالیت‌های اکولوژیک در کنار کارهای آموزشی و ترویجی و طرح‌ریزی برای توسعه اکوتوریسم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از بهره‌برداری از پارک‌های ملی باید مطالعه همه منابع بیولوژیک پارک صورت بگیرد و آمایش سرزمینی انجام شود تا نقاط مناسب برای تفرج،سطح تفرج گسترده و تفرج متمرکز مشخص شود. بعد از تعیین ابعاد مختلف این جزئیات، برنامه تفصیلی مدیریت منطقه مبنای بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ر در ادامه افزود: همه ملاحظات برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری دیده می‌شوند و بر اساس ظرفیت منطقه طرح ریزی برای بحث اکوتوریسم صورت می‌گیرد. مناطق آزاد می‌توانند برای سرمایه گذاری در پارک ملی ورود کنند همچنین مشارکت دادن جوامع محلی در حفظ این مناطق مورد توجه قرار می‌گیرد.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان محیط زیست و شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با هدف ایجاد تعامل، هماهنگی و وحدت رویه این دو دستگاه برای مدیریت مطلوب محیط زیست داخل مناطق آزاد منعقد شد. این تفاهم‌نامه در محورهایی مثل همکاری برای آموزش‌های زیست محیطی، همکاری در نحوه مدیریت مناطق متداخل، همکاری در پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی، تعامل در محیط‌های دریایی، مشارکت در تهیه و تدوین برنامه و اجرای حفاظت از محیط زیست در مناطق آزاد تمرکز دارد.