«استاندارد سازی سمن‌ها» برنامه ای‌است که هفته گذشته معاون ساماندهی امور جوانان از آن تحت عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این حوزه نام برد و در ادامه از رونمایی «اساسنامه مجامع ملی سازمانهای مردم نهاد جوانان» خبر داد. اقدامی که قرار است در آن «پایش» و «پالایش» سمن‌های جوانان یعنی شناسایی سمن‌های غیرفعال و سمن‌های نامرتبط، توسط خود سازمان‌های مردم نهاد صورت گیرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد مهدی تندگویان با اشاره به اینکه قرار است پایان آذرماه از این اساسنامه رونمایی شود، از تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد به عنوان ساختار اولیه تشکیل «پارلمان جوانان» یاد کرد و اظهار کرد: پس از رونمایی از اساسنامه با نهادهای ذینفع در تشکیل پارلمان وارد مذاکره خواهیم شد؛ البته بایستی ابتدا پالایش و پایش سمن‌های جوانان توسط خود سمن‌ها در کشور انجام شود و معترضی نسبت به اساسنامه وجود نداشته باشد. 

سید محمد رضا حسینی، عضو مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان البرز با اشاره به مشارکت سمن‌های حوزه جوانان در شناسایی معضلات و مسائل این قشر  بیان کرد: در اتاق‌های فکر استانی در حوزه های جوانان به بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... جوانان می پردازیم و از نظرات اعضای آن  در این زمینه ها استفاده می کنیم. در همین راستا و بر اساس مشارکت جویی سمن ها در اتاق های فکر در بین آنان اقدام به پایش و شناسایی سمن‌ها خواهیم کرد و آنان را به  مجمع سازمانهای مردم نهاد معرفی می‌کنیم. به عبارت دیگر سمن ها آنجا غربال می شوند و مشکلات و راهکارهایشان را ارائه می دهند.

این عضو اتاق فکر سمن های جوانان استان البرز با اشاره به اینکه سمن‌های این استان از برترین سمن‌های کشوری در حوزه جوانان به شمار می‌آیند عنوان کرد: استان البرز در حال حاضر 152 سمن دارد که 13 سمن به عنوان نماینده استان البرز و تهران در مجمع سازمانهای مردم نهاد حضور دارند.

وی با اشاره به تهیه اساسنامه مجامع ملی سازمانهای مردم نهاد جوانان تاکید کرد: در نشستی که شهریور ماه در تبریز برگزار شد از هر استان یک نماینده حضور داشت، اما چون استان البزر جزو استانهای برگزیده در حوزه فعالیتهای سمن‌ها بود، بیشترین نماینده را در این مجمع به خود اختصاص داد. در همین نشست مشخص شد  که یک گروه اساسنامه را تدوین کنند و بقیه اعضا هم در کمیته‌های تخصصی خودشان فعالیت داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه این اساسنامه طی چند ماه آینده رو نمایی خواهد شد افزود:  در حال حاضر این اساس نامه آماده سازی شده است و مراحل پایانی خود را می‌گذراند. افرادی که در تهیه اساسنامه مشارکت داشتند به شکل داوطلبانه در این فعالیت اعلام آمادگی کرده بودند.  بعد از رای گیری افرادی که رای بیشتری داشتند به عنوان مسئولان تهیه اساسنامه معرفی شدند.

این عضو مجمع سازمانهای مردم نهاد جوانان استان البرز با تاکید بر اینکه اساسنامه تدوین شده پایه و اساس فعالیت سازمانهای مردم نهاد است ادامه داد: این اساسنامه به صورت ملی تدوین شده و براساس برنامه‌های بلند مدت چندین ساله طراحی شده است و راهکارهایی را برای فعالیت این سازمان ها معرفی می کند. بعد از تهیه این اساسنامه قرار است پارلمان جوانان شروع به کار کند و پایه و اساسش در دولت دوازدهم گذاشته شود.

این عضو اتاق فکر سمن‌های جوان استان البرز در پایان به اشاره به اینکه جوانان در چهارسال گذشته نشان دادند که به دولت اعتماد دارند افزود: وقت آن رسیده است که دولت نیز اعتماد خود را به جوانان نشان دهد و با استفاده از ظرفیت سمن ها از حضور جوانان مستعد و فعال در دولت استفاده کند.