مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیش‌بینی آلودگی هوا توسط سازمان هواشناسی از وقوع پدیده وارونگی دما در تهران خبر داد و گفت: دید افقی در روزهای اخیربر اثر وقوع اینورژن کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، احد وظیفه در نخستین نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور دستگاه‌های مختلف در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: سازمان هواشناسی کشوراز چند سال گذشته پیش‌بینی وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها را آغاز کرد. در این مقطع همکاری‌های خوبی بین سازمان هواشناسی و سایر دستگاه‌ها وجود داشته و اقدامات موثری از سوی دستگاه‌ها اجرا شد. ارائه خدمات پیش‌بینی آلودگی هوا در شهرهای مختلف به ویژه تهران، اصفهان، تبریز و مشهد از سوی سازمان هواشناسی صورت می‌گیرد.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که پدیده گرد وغبار از سال‌های ۷۸ و ۷۹ شکل گرفت، اظهار کرد: کاهش غلظت ذرات معلق که در سال ۹۴ و ۹۵ صورت گرفت می‌تواند ناشی از فروکش کردن گرد و غبار باشد؛ بطوری‌که امسال گرد و غباری که در جبهه سوریه و عراق شکل می‌گرفت و به سمت ایران می‌آمد کاهش پیدا کرد بنابراین کاهش ذرات معلق می‌تواند ناشی از کاهش وقایع گرد و غباری باشد.

وظیفه در ادامه با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی پدیده اینورژن (وارونگی دما) را در دو شکل سطحی و طراز میانی جو بررسی می‌کند، افزود: در شرایط وقوع پدیده اینورژن، موقعیت تخلیه هوا در شهر وجود ندارد که این پدیده معمولا در روزهای سرد سال اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به کاهش دید افقی در فرودگاه مهرآباد بر اثر وقوع اینورژن تاکید کرد: در همین چند روز اخیر شاهد کاهش دید افقی در تهران تا اندازه هفت کیلومتر بوده‌ایم و شرایط به خوبی نشان می‌دهد که وارونگی دما امروز نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده است که باعث کاهش دید افقی می‌شود.