اربعین سرمایه عظیم مکتب اهل بیت(ع) می باشد و زائرانی که برای این زیارت به عتبات عالیات سفر می کنند علاوه بر داشتن گذرنامه باید به قوانین حاکمیتی عراق احترام بگذارند.

به گزارش مرور نیوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شامگاه دوشنبه در دیدار با اعضای فرهنگی ستاد مرکزی اربعین که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشتند: امروز مطالعات جامعی در خصوص مسئله اربعین صورت گرفته است و بسیاری از مطالب که مد نظر بوده به آن توجه داشته اید.

این مرجع تقلید افزودند: اربعین سرمایه عظیم مکتب اهل بیت(ع) و اسلام می باشد و کسی هم بدون آن که تبلیغی کرده باشد به صورت خودجوش و مردمی تبدیل به این سرمایه عظیم شده است.

ایشان با بیان اینکه حرکت اربعین از جهاتی قابل توجه می باشد افزودند: زیارت اربعین عظمت مکتب اهل بیت(ع) را نشان می دهد، دشمن چه بخواهد چه نخواهد این رویداد عظیم در جهان منتشر شده و قلوب انسان ها را جذب می کند، واقعه اربعین خون تازه ای در قلوب مومنین به جریان می اندازد که در برابر تبلیغات منفی تکفیری ها مقابله می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزودند: باید در زیارت اربعین بر مسائلی همچون نماز تأکید شود، زیارت اربعین مستحب مؤکد است، اما در این برنامه نباید از نماز که اهمیت خاصی دارد، صرف‌نظر کرد، نماز نباید در هیچ حالی ترک شود و باید مراقب بحث حجاب و اختلاط در مراسم اربعین باشیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توجه به افراد ناتوان در زیارت اربعین را ضروری دانستند و تصریح کردند: باید زائرین در این ایام به فکر افراد ناتوان و در راه مانده بوده و حال سالمندان و کودکان را مراعات کنند. باید به فکر همه باشیم تا لطف خداوند شامل ما شود، همچنین در زیارت اربعین بحث جلوگیری از اسراف و تبذیر در غذاها ضروری است، باید موکب‌ها غذاها را به‌اندازه‌ای تهیه کنند که جذب شود و غذاهای اضافی به افراد نیازمند برسد.

این مرجع تقلید با تأکید مجدد بر ضرورت احترام مردم ایران به حاکمیت دولت عراق گفتند: ایرانی‌ها در زیارت اربعین باید بدانند که آنجا کشور عراق است و حاکمیت برای آن‌هاست مردم ایران در آنجا مهمان هستند و باید ببیند که دولت و مردم عراق به‌عنوان میزبان چه تدبیری برای آن‌ها دارند و ایرانی‌ها باید به دستورات دولت عراق عمل کنند.

ایشان در ادامه با بیان این  سؤال  می کنند که آیا به دلیل ناتوانی قبل و بعد از روز اربعین می توان به زیارت مرقد ملکوتی امام حسین(ع) رفت گفتند: ما در پاسخ  گفتیم در صورت ضرورت اشکالی ندارد و قبول است به علاوه زائران باید زیارت خود را طولانی نکنند، بلکه سریع تر برگردند و محل را به دیگران واگذار کنند، این که بگویند نذر داریم که چندین روز در کنار مرقد امام حسین(ع) بمانیم صحیح نیست.