آیت الله مکارم شیرازی گفت: پروژه منوریل به دلیل اینکه در مرکز شهر و در کنار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) قرار دارد و در معرض دید زائرین حرم است جلوه شهر قم را خراب کرده و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

به گزارش مرور نیوز،  آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با اعضای شورای شهر قم که ظهر امروز در دفتر ایشان برگزار شد، با اشاره به اهمیت قم شناسی و تاثیر گذاری آن در کشور، اظهار کرد: شهر قم پایگاه انقلاب است و رهبر انقلاب نیز از قم برخاسته است و باید برای شهری که چنین تاثیری در کشور داشته است افق بالاتری در نظر گرفته شود.


وی با بیان اینکه درآمد شهرداری توانایی برطرف کردن مشکلات شهری را ندارد، عنوان کرد: اصل پرداخت هزینه‌های شهری از درآمدهای شهرداری در برخی از شهرها قابل اجرا است ولی در شهر قم به دلیل اینکه اکثر ساختمان‌ها فرهنگی و مذهبی هستند و شهرداری نمی‌تواند از آن‌ها وجهی دریافت کند، این اصل قابل اجرا نیست.


این مرجع تقلید از ساخت و سازهای نامناسب شهر یاد کرد و گفت: برج‌های نیمه کاره در شهر قم که سالیان زیادی است که به صورت بلاتکلیف مانده‌اند چهره شهر را خراب کرده‌اند و شهرداری باید قبل از انجام این پروژه‌ها، از متولیان تعهدات تکمیل پروژه بگیرد.
وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده از مشکلات مهم شهری است، مطرح کرد: برای احیای بافت فرسوده در شهر قم باید به صورت تدریجی عمل کنیم و امتیازهای صاحبان بناهای فرسوده را افزایش داده تا آن‌ها برای احیای بناهای خود تشویق شده و قبل از وقوع حوادث ناگوار مشکلات را برطرف کنیم.


آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تکلیف پروژه منوریل باید هرچه سریع‌تر مشخص شود، خاطرنشان کرد: این پروژه به دلیل اینکه در مرکز شهر و در کنار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) قرار دارد و در معرض دید زائرین حرم کریمه اهل بیت(س) است جلوه شهر قم را خراب کرده است و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.


وی با اشاره به اهمیت جلب رضایت مراجعین به شهرداری، تصریح کرد: باید علت نارضایتی مراجعین از شهرداری شناسایی شود و اگر حق با آن‌ها است به مشکلشان رسیدگی شده و یا اگر توقع بالایی دارند آن‌ها را توجیه کرد و نباید افراد مراجعه کننده به شهرداری سرگردان بمانند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه آبادانی شهر تنها به آبادانی ظاهر شهری محدود نمی‌شود، یادآور شد: آبادانی فرهنگ شهر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و با احیای کتابخانه‌ها و کمک سازمان‌های مختلف شهرداری باید به مسائل فرهنگی که جزئی از وظایف آن است رسیدگی کرد.
وی در پایان بیان کرد: تکمیل پروژه فرودگاه شهر قم آبروی کشور است و مسؤولان باید در تکمیل این پروژه اهتمام لازم را داشته باشند زیرا برخی می‌خواهند این پروژه به بهره‌برداری نرسد و جلوه شهر قم را در کشور خراب کنند.