وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین آمار 12 تن از دانش آموزان عزیزجان خود را در زلزله از دست دادند و تعدادی از همکاران فرهنگی ما نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، سید محمد بطحایی در نخستین نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به بازماندگان زلزله غرب کشور و آرزوی بهبودی برای مصدومان این حادثه اظهار کرد: امیدواریم به سرعت بتوانیم مناطق آسیب‌دیده را بازسازی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت مدارس در مناطق زلزله‌زده پرداخت و گفت: 44 واحد آموزشی در کرمانشاه به نحوی تخریب شده‌اند که امکان استفاده ندارند البته مدارس جدید آسیب ندیدند و مدارس قدیمی ساز آسیب دیده‌اند و این زنگ خطری برای ماست که به صورت جدی در مقوله ایمنی مدارس وارد شویم.

بطحایی ادامه داد: اگر زلزله در روز اتفاق افتاده بود معلوم نبود چند دانش آموز جان خود را از دست می دادند. حادثه در شب رخ داده و تلفات ما در بخش دانش‌آموزی بسیار کم بوده است. همچنین ما واحدهایی داریم که آسیب آنها در حدی است که امکان ورود دانش آموزان وجود ندارد و شکاف‌هایی در سازه آنها ایجاد شده که نمی شود اطمینان کرد.

مدارس مناطق زلزله زده دو شیفت می شوند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با دو شیفت کردن مدارس سالم و احیانا تهیه کانکس برای برخی روستاها موقتا این مشکل را برطرف خواهیم کرد، گفت: باید در بودجه های سنواتی اعتبارات لازم را برای ساخت مدارس دریافت کنیم. در کردستان هم به دلیل فرسوده بودن ساختمان‌ها در برخی شهرها علی‌رغم آنکه تخریب نداشتیم، اما سازه آسیب دیده و مطمئن نبود و به همین دلیل برخی مدارس کردستان هم تعطیل شد و امید است به سرعت مقاوم‌سازی انجام شود.

اعزام تیم آموزش پرورش به مناطق زلزله زده

بطحایی افزود: صحت و سلامت دانش آموزان برای ما اولویت اول است ولو آنکه تحصیلشان برای مدتی به تاخیر بیافتد و یا ناچار شویم ادامه تحصیلشان را برای مدتی در فضاهای موقت داشته باشیم. تیمی امشب عازم مناطق زلزله زده خواهد شد و بر اساس گزارش این تیم برنامه فوری برای آماده کردن فضای آموزشی اجرا خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در میان برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش که در راستای تلاش‌های قبلی دنبال می کنیم، مهمترین آنها سند تحول بنیادین است، گفت: در آغاز حرکت جدیدی که برای استقرار سند تحول شروع کردیم، ابتدا یک وضعیت‌سنجی انجام دادیم. این موضوع که تاکنون کدام بخش‌های سند تحول اجرایی شده به صورت دقیق مطالعه و نتیجه آن احصا شده است. اکنون مطلع هستیم توزیع استقرار سند در بین راهکارهای عملیاتی به چه نحوی است و سهم هر کدام از راهکارها چقدر بوده است.

بطحایی ادامه داد: توزیع استقرار، راهکارهای سند نامتوازن است. بنابراین اولین استفاده ما از این مطالعه فشرده دو ماهه اصلاح برنامه‌های سال 96 سپس سال 97 است و به نوعی برنامه‌ریزی می کنیم که توزیع متوازن برنامه‌های سند محقق شود.

وی به شروع گام اول استقرار نظام شایسته سالاری و انتصاب مدیران مدارس نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مولفه‌ها در تضمین ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، انتصاب و انتخاب مدیران شایسته است. فراخوانی را در آبان ماه منتشر کردیم و از همکارانمان خواستیم نظرات خود را در خصوص ویژگی‌های مدیران شایسته به ما منعکس کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت این برنامه، کمیته‌ای را پیش‌بینی خواهیم کرد که صلاحیت افراد را بررسی کرده و فهرستی به ترتیب اولویت در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار دهد. تلاش می کنیم به سمتی حرکت کنیم که انتصاب مدیران مدارس شفاف شود. طراحی سامانه مربوطه تا پایان دی ماه به اتمام می رسد.

به گفته بطحایی در گام بعدی این برنامه، نظام انتصاب مدیران شایسته به سطوح مدیریت در مناطق و ستاد خواهید رسید.

وی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همواره معلمان مطالبه داشته‌اند که نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا در فرآیند تصمیم گیری‌ها مشارکت کنند. بعد از فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی فردا فراخوانی منتشر می‌کنیم و بنا داریم تا پایان سال با انتخابات الکترونیک دو نفر از معلمان اعضای صندوق مستقیما توسط سایر اعضا انتخاب و عضو هیأت امنا شوند و یک بازرس ویژه هم از معلمان انتخاب شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره در یک سال اخیر با استرس های شدیدی مواجه بود. طی دو ماه اخیر پنج جلسه هیات امنا و هشت جلسه هیات مدیره برگزار شد که در آن حضور داشتم. در ساختار شرکت‌ها و سبد سرمایه گذاری صندوق یک تحول اساسی رخ خواهد داد. ضمن آنکه راه و زمینه های مفسده آمیز احتمالی با تغییر ساختارها بسته می‌شود.

بطحایی با بیان اینکه در حق صندوق ذخیره جفا شده است، اظهارکرد: در سال‌های 74 تا ۹۵، نرخ بازده سهم الشرکه اعضا در صندوق سالانه ۱۷.۹ درصد بوده است. طی این سال‌ها در برخی شرکت‌ها علی‌رغم وضعیت اقتصادی ناپایدار، ارزش دارایی ها تا چهار برابر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مبالغه‌هایی درباره صندوق صورت گرفته و اطلاع‌رسانی‌های ناقص ناخواسته باعث سقوط سهام برخی شرکت‌ها شده است. درخواست می‌کنم رعایت دقت در اطلاع رسانی‌ها انجام شود زیرا اطلاع رسانی‌های ناقص ناخواسته به جیب فرهنگیان ضرر زده است.