معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: احداث هرگونه نیروگاه خورشیدی در مناطق حفاظت شده پارک‌های ملی از جمله سرخه حصار و خجیر ممنوع است.

 به گزارش مرور نیوز، مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به فعالیت ارگان‌های مختلف در مناطق حفاظت شده از جمله پارک ملی سرخه حصار اظهار کرد: نواحی مختلفی در مناطق حفاظت شده پارک ملی سرخه حصار با اسامی و زون‌های متفاوتی از جمله سایراستفاده‌ها، تفرج گسترده، تفرج متمرکز، علمی-تفرجی، سپربازدارنده و ناحیه بازسازی شده با عناوین و کارکردهای مختلف وجود دارد.

 وی با بیان اینکه طبق قانون نباید هیچ فعالیتی در مناطق حفاظت شده انجام شود، افزود: برخی فعالیت های تفریحی، تفرجگاهی و حتی توسعه‌ای در سایر رده ها با هدف جلب مشارکت مردم باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد، در غیر این صورت فعالیت‌‌ها با هر عنوانی در این مناطق ممنوع است. 

 وی از محدودیت و ممنوعیت زون‌های حفاظتی در پارک‌های ملی خبر داد و گفت: در حال حاضر در منطقه حفاظت شده جاجرود جنگل کاری دست کاشت تحت عنوان زون‌های تفرج گسترده، سایر استفاده‌ها و بازدارنده انجام شده است و نصب برخی تجهیزات تفریحی، ورزشی و سلول‌های خورشیدی در این ناحیه از نظر ما منعی ندارد.

کتال محسنی با بیان اینکه حضور و چرای دام در مراتع پارک‌های ملی ممنوع است، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ فعالیت‌ غیرمجاز اقتصادی و اجتماعی در پارک‌های ملی مانند پارک ملی خجیر و سرخه حصار انجام نمی‌شود و انجام این گونه فعالیت‌ها بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در رابطه با احداث نیروگاه خورشیدی در پارک سرخه حصار توسط شهرداری تهران، گفت: تاکنون هیچ فعالیتی مبنی بر احداث نیروگاه خورشیدی از سوی شهرداری در پارک‌های ملی سرخه حصار و خجیر مشاهده نشده است و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت‌های غیرمجاز برخی از ارگان‌ها در داخل مناطق حفاظت شده برخورد می‌کند.

گفتنی است، چندی پیش صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رابطه با احداث نیروگاه خورشیدی در پارک ملی سرخه حصار اظهار کرد: تاکنون در منطقه ۱۳ اقداماتی در زمینه توسعه انرژی‌های نو انجام شده، اما باید این روند گسترش یابد.

وی افزود: امیدوارم هر چه سریع‌تر طرح احداث نیروگاه خورشیدی متوسط مقیاس با ظرفیت ۱۵۰ کیلوواتی که برای نخستین بار در سطح شهر تهران در اراضی پارک سرخه حصار راه اندازی می‌شود، به بهره برداری برسد.