ایده تیم مشترک دانشجویان ایرانی و هلندی با موضوع تغییر معیشت و اشتغال ساکنان اطراف دریاچه ارومیه موفق به کسب جایزه نخست 'فرا ایده چالش آب و وت اسکیلز' شد.

به گزارش مرور نیوز، مراسم اختتامیه 'فرا ایده چالش آب و وت اسکلیز' روز سه شنبه با ارائه نهایی طرح ها و ایده های 5 تیم حاضر در این رویداد به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
یکی از تیم های حاضر در رویداد فراایده چالش های آب و وت اسکلیز، متشکل از سه دانشجوی ایرانی و دو دانشجوی هلندی به مدت دو هفته به بررسی بحران آب در دریاچه ارومیه و راههای ارائه معیشت های جایگزین ساکنان وشاغلان اطراف این دریاچه پرداختند و رتبه نخست این رویداد را به دست آوردند.
'مهدی ترقی' یکی از اعضای این تیم 5 نفره درباره جزئیات این ایده گروهی گفت: این پروژه از طرف ستاد احیای دریاچه ارومیه برای ما تعریف شد و قرار بود تغییر معیشت ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بود که با اعضای گروه ایرانی - هلندی این موضوع را به اشتراک گذاشته و تبادل ایده و نظر داشتیم.
وی افزود: حوضه دریاچه ارومیه یکی از پیچیده ترین مسائل و چالش های آبی کشور محسوب می شود و با توجه به اینکه دریاچه ارومیه، سه ذینفع دارد که شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان هستند و نوع معیشت مردم این سه استان کاملا با یکدیگر متفاوت است.
دانشجوی مهندسی منابع آب دانشگاه ارومیه یادآور شد: معیشت غالب مردم در آذربایجان شرقی، صنعتی است درحالیکه اغلب ساکنان آذربایجان غربی به ویژه در مجاورت دریاچه ارومیه، معیشت کشاورزی دارند و استان کردستان نیز وضعیت بینابین دارد و این شرایط متفاوت، راه حل های متفاوت می طلبد.
وی خاطرنشان کرد: معیشت، تک بعدی نیست و جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را دربر می گیرد بنابراین برای داشتن یک معیشت پایدار باید به همه این جنبه ها در کنار یکدیگر توجه کنیم و درغیراینصورت، معیشت ما ناپایدار خواهد بود.
ترقی تصریح کرد: اولین و مهم ترین گام برای نجات دریاچه ارومیه این است که مردمان بومی و اهالی منطقه، خطر بحران کم آبی را به درستی درک کنند و به باور برسند که کشور ما با کمبود جدی منابع آب مواجه است زیرا تا این خطر واقعی، احساس نشود به فکر چاره نخواهیم افتاد.
این گروه دانشجویی با توجه به اینکه دریاچه ارومیه، زیستگاه فلامینگوهاست از نماد این پرنده در ایده خود استفاده کرده اند که ترقی در همین رابطه توضیح داد: در ایده خود، فلامینگو را به عنوان نماد سلامت دریاچه ارومیه درنظر گرفتیم و قرار شد فلامینگوهایی برای نمایش وضعیت آب دریاچه طراحی و ساخته شود.
به گفته این دانشجوی خلاق، سیستم فلامینگوهای مصنوعی دریاچه ارومیه به گونه ای خواهد بود که اگر سطح آب دریاچه، کمتر از سطح اکولوژیک آن باشد فلامینگو حالت افسرده و غمگین پیدا کند و اگر سطح آب موجود بالاتر از سطح اکولوژیک باشد، فلامینگو تغییر حالت داده و ظاهر شاداب به خود بگیرد.
وی ادامه داد: در طراحی و ساخت فلامینگو به سه جنبه هنری، مهندسی و مکانیکی توجه خواهد شد و به صورت ماکت ساخته می شود و به آن سنسورهایی وصل می شود تا بتواند تغییر حالت ظاهری داشته باشد.

**ارائه وضعیت رودخانه های تغذیه کننده دریاچه ارومیه در نمایشگرهای الکترونیکی
ترقی در بخش دیگری از سخنانش به جنبه های دیگری از این ایده برتر اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، 14 تغذیه کننده دریاچه ارومیه داریم که هریک از این 14 رودخانه، یک جریان زیست محیطی دارند که ورود آنها موجب حفظ سلامت دریاچه می شود.
وی ادامه داد: از همین رو ما یک سنجشگرهایی طراحی کردیم که در محل ورودی رودخانه ها به دریاچه، نصب کردیم و وضعیت آب رودخانه ها را با یک فرکانس های بدون سیم (وایرلس) به نمایشگرهای الکترونیکی که در مناطق پر جمعیت و پر رفت و آمد اطراف دریاچه ارومیه نصب می شوند، ارسال کنند.
این دانشجوی جوان اینچنین نتیجه گرفت که کشاورزان و ساکنان اطراف دریاچه ارومیه وقتی این صحنه ها را می بینند به صورت عینی و ملموس از وضعیت دریاچه ارومیه مطلع می شوند و بحرانها و چالش های آن را جدی خواهند گرفت.
به گفته وی، در این شرایط است که می توان راهکارها و توصیه های عملی برای بهبود وضعیت زیست محیطی دریاچه ارومیه به مردم ارائه داد و امیدوار بود که افراد بومی و حتی غیربومی منطقه به این توصیه ها عمل کنند.
ترقی افزود: پیشتر با کارشناسان و مهندسان کشاورزی که در منطقه دریاچه ارومیه مشغول به فعالیت و صاحب تجربه هستند، صحبت هایی داشتیم که به گفته آنها، این منطقه برای کشت گیاهان دارویی همچون کاسنی و آویشن و همچنین زعفران، استعداد بالایی دارد بنابراین در ایده خود پیشنهاد کشت جایگزین را برای این گیاهان که نیاز آبی بسیار اندکی دارند، مطرح کردیم.
وی یادآور شد: مناطق اطراف دریاچه ارومیه، رویشگاه بیش از 100 گونه گیاهان دارویی است که با توسعه کشت آنها و صادرات این گیاهان به خارج کشور، علاوه بر مصرف آب کمتر و سود اقتصادی بیشتر، یک معیشت پایدار برای ساکنان منطقه فراهم کنیم.
دانشجویان ایرانی و هلندی که از دو هفته قبل بر چالش های آب ایران متمرکز شده بودند با ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای رفع این چالش ها در اختتامیه 'فرا ایده چالش های آب و وت اسکلیز' که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد به فعالیت مشترک گروهی خود پایان دادند. 
رویداد وت اسکیلز ایران ٢٠١٦ (Wetskills) به ابتکار پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دفتر تجاری سازی شریف از ٢٣ مهرماه در تهران رقم خورد و امروز، چهارم آبان ماه با ارائه نهایی تیم ها به اتمام رسید.