مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: تاکنون 15 هزار نمونه در بانک خون عمومی و بیش از 85 هزار نمونه در بانک خون خصوصی ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی ضرابی امروز پنج شنبه 9 آذرماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان کردستان، اظهارکرد: موضوع ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در اوایل دهه هشتاد در دنیا مطرح و پژوهشگاه رویان هم در این زمینه وارد عمل شد که پژوهشگران ما فعالیت‌ها و آموزش‌هایی را در این زمینه دیدند.

وی افزود: بحث سلول‌های بنیادی به عنوان انقلابی در خدمات پزشکی مطرح شده که خوشبختانه به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان عنوان کرد: اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی بند ناف در ارتقای سطح سلامت جامعه بسیار موثر است.

وی ادامه داد: ما امروز شاهد حرکت‌های بسیار خوبی در کشور و مراکز تحقیقاتی خود هستیم و پژوهشگاه رویان و دیگر مراکز تحقیقاتی کشور به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست یافته‌اند.

ضرابی در ادامه سخنان خود به تعریف ویژگی سلول‌های بنیادی پرداخت و گفت: سلول بنیادی سلولی است که دارای دو ویژگی باشد که هم بتواند خودش را تولید کند و بازتولید داشته باشد و هم در عین حال به سلول دیگری تمایز داشته باشد و تخصصی شود.

وی ادامه داد: امروزه معتقدند همه قسمت‌های بدن سلول بنیادی دار و ما انواع سلول‌های بنیادی را داریم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف اعلام کرد: در بند ناف بین 80 تا 200 سی سی خون وجود دارد که مملو از سلول‌های بنیادی است.

وی همچنین به تاریخچه خون بند ناف اشاره و بیان کرد: اولین پیوند در بیماری‌های بدخیم در دنیا در سال 1993 انجام شد.

ضرابی در ادامه سخنان خود به تشریح انواع خون بند ناف پرداخت و تصریح کرد: ما دو الگو برای بانک‌های خون بند ناف داریم که بند ناف عمومی و خصوصی دو نوع مذکور هستند؛ بانک خون بند ناف عمومی را خانواده‌ها اهدا و دولت و مراکز خیریه از آن حمایت می‌کنند و بانک خون خصوصی هم معمولا خانواده‌ها برای خود نگهداری کرده و قرارداد بسته و ذخیره‌سازی می‌کنند.

وی عنوان کرد: در دنیا تاکنون 750 هزار نمونه در بانک عمومی و سه میلیون نمونه در بانک خصوصی ذخیره سازی شده است و 35 هزار نمونه نیز تا کنون مورد پیوند قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان تصریح کرد: در ایران هم تاکنون 15 هزار نمونه در بانک خون عمومی و بیش از 85 هزار نمونه در بانک خون خصوصی ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه میانگین تعداد سلول‌های ذخیره‌سازی شده 880 میلیون بوده است، ادامه داد: 54 درصد نمونه‌ها متعلق به نوزادان پسر و 46 درصد هم متعلق به نوزادان دختر بوده است.

ضرابی ادامه داد: 14 درصد نمونه‌ها از زایمان طبیعی و 86 درصد هم از زایمان سزارین بدست آمده است.

وی با عنوان اینکه در اکثر استان‌ها نمایندگی خون بند ناف را داریم، خاطرنشان کرد: در استان کردستان به عنوان یکی از دفاتر ما تاکنون بیش از 800 نمونه ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف به انجام قریب به 100 مورد پیوند خون بند ناف در ایران اشاره کرد و یادآور شد: 20 مورد آن مربوط به بانک خون رویان بوده است.