رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: عوارض ناشی از بیماری، سالمندی، حوادث جاده‌ای و اختلالات ژنتیکی سبب روند افزایشی آمار معلولیت در کشور شده است.

به گزارش مرور نیوز، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم گردهمایی که به مناسبت روز جهانی معلولان، صبح امروز هجدهم آذر ماه  در مرکز همایش‌های برج میلاد، برگزار شد، اظهار کرد: عوارض ناشی از بیماری، سالمندی، حوادث جاده‌ای و اختلالات ژنتیکی سبب روند افزایشی آمار معلولیت در کشور شده است.

محسنی بندپی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با نگاهی جدید و علمی در دولت تدبیر و امید اقدامات ارتقایی و پیشگیرانه را به عنوان اصلی‌ترین استراتژی و همچنین مداخلات به هنگام، توانمندسازی معلولان و حمایت‌های اجتماعی این افراد  جز سیاست های اصلی خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بکارگیری تمام اقدامات پیشگیری از وقوع معلولیت ها و جلوگیری از تولد نوزادان معلول، با تاکید بر توسعه غربالگری های ژنتیکی از دیگر کارهایی است که سازمان بهزیستی کشور آن را در اولویت کاری خود قرار داده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کودکان زیر یک سال تحت معاینات شنوایی‌ سنجی قرار گرفتند و کودکان ۳ تا ۵ سال نیز تحت پوشش غربالگری بینایی قرار می‌گیرند.

محسنی بندپی یادآور شد: در حال حاضر به استناد ماده ۷۵ قانون برنامه ششم غربالگری اختلالات ژنتیکی اجباری شده است تا سالانه از تولد ۳۰ هزار کودک معلول پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: تا کنون حدود ۴۲۰ هزار معلول روستایی تحت پوشش CBR قرار گرفته و از خدمات توانبخشی بهره‌مند شده‌اند و اجرای CBR شهری بر پایه قانون برنامه ششم توسعه در سیستان و بلوچستان در حال انجام است.