انجمن علمی گردشگری ایران در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی، با تاکید بر اهمیت بخش در حال شکوفای گردشگری در کشور، خواستار توجه رئیس جمهور به برخی ویژگی‌ها برای انتخاب رئیس آینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد.

به گزارش مرور نیوز، با معرفی مسعود سلطانی‌فر به مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، اکنون گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داغ شده است.

در همین راستا، انجمن علمی گردشگری ایران در نامه‌ای به دکتر روحانی، بر اهمیت تصمیم پیش رویِ رئیس جمهور برای انتخاب رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرده است.

در متن این نامه آمده است:

«برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

ضمن سپاس از دستاوردهای موفقیت‌آمیز برجام و توافقات هسته‌ای که در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تدابیر حکیمانه دولت محترم و نیز ایستادگی مردان و زنان ایران اسلامی به دست آمده است؛ خوشوقتیم که هم اکنون با تدبیر حضرتعالی و همکاران محترم‌تان، موقعیت گردشگری کشور در انظار بین‌المللی مناسب‌تر شده و این صنعت به طور نسبی از رکود خارج شده است.

همان گونه که مستحضرید؛ گردشگری از پویاترین فعالیت‌های عصر حاضر است که از طریق ترکیب و بکارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع فراوان و عواید بی‌شمار اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و سیاسی را ایجاد می‌کند. در جهان حاضر نیز از گردشگری به عنوان امیدبخش‌ترین و جایگزین‌ترین صنعتی یاد می‌شود که کشورهای درحال توسعه باید به منظور کاهش فقر، افزایش اشتغال و تعاملات فرهنگی و اجتماعی آن را دنبال کنند و لذا آینده روشن صنعت گردشگری در پیشبرد اهداف اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاسی کشورها بر کسی پوشیده نیست.

همچنین گردشگری مهم‌ترین کسب و کار انسان‌محور است که به منظور بهره‌برداریِ بهینه از منابع و امکانات موجود و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه انسانی، نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت، ارزیابی و کنترل در مسیر اهداف راهبردی معین است. بر این اساس انجمن علمی گردشگری ایران که به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش هرچه بیش تر فقر نظری و عملی حوزه گردشگری، همواره سیاست گذاری ها و فعالیت های مدیریتی و اجرایی صنعت گردشگری را رصدمی کند؛ با توجه به پیچیدگی صنعت گردشگری و همچنین اهمیت تصمیم پیش روی جنابعالی درخصوص انتخاب رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن مقام محترم درخواست دارد تا فردی که برای این پست حساس و مهم در نظر گرفته می شود؛ علاوه بر تعهد و تخصص لازم از ویژگی های زیر نیز برخوردار باشد:

   دارابودن سوابق علمی، اجرایی و مدیریتی موثر (برخورداری از دانش گردشگری و بینش مدیریتی)

   دارای تعامل و ارتباط گسترده و مستمر با کُرسی‌های دانشگاهی و علمی داخلی و خارجی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

    دارای برنامه هدفمند و معیارهای مشخص برای هدایت منابع و امکانات موجود در راستای توسعه پایدار گردشگری کشور

    اتخاذ راهبردهای توسعه گردشگریبا رویکردهای معنوی، پایداری و حفاظت عمومی

    آشنایی با زنجیره حساس گردشگری و مشکلات اجرایی، مدیریتی و سیاست گذاری

    توجه به پژوهش های کاربردی و اهمیت آموزش های تخصصی گردشگری با استانداردهای جهانی

    توانایی برقراری ارتباط با بخش خصوصی و تسهیل فرآیندهای جذب گردشگر و سرمایه گذاری خارجی

    توانایی مدیریت، برنامه ریزی و نظارت برسطح خدمات، تسهیلات، کیفیت و کمیت تاسیسات و امکانات گردشگری کشور

    توانایی تعامل سازنده با سایر سازمان ها، نهادها و وزاتخانه ها درخصوص بهره برداری از گردشگری با رویکرد حفاظتی در حوزه های محیط زیست، میراث فرهنگی و...

    ارتقاء وجهه ارائه دهندگان خدمات گردشگری در بعد ملی و بین المللی

    تعامل با کشورهای هدف گردشگری به منظور تسهیل ارتباطات گردشگری

    اعتقاد به کارآفرینی و اهمیت ایده پردازی جوانان در صنعت گردشگری

    تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی گردشگری

    استفاده از تجربیات کشورهای منطقه در چارچوب گونه های متنوع گردشگری

در پایان ضمن تشکر از فعالیت‌های ارزنده جناب آقای دکتر مسعود سلطانی‌فر در طول تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آرزوی توفیق برای ایشان در مسئولیت‌های آینده، به استحضار می‌رساند؛ انجمن علمی گردشگری ایران با بیش از ۱۰۰۰ عضو که همگی از متخصصان دانشگاهی با تجارب ارزنده در این حوزه هستند ، آماده هر گونه همکاری با دولت محترم در تحقق ایده های سازنده و هدفمند در حوزه فوق الذکر می باشند.

امید است با تدبیر حضرتعالی در این مهم، شاهد شکوفایی همه جانبه و توسعه پایدار گردشگری ایران اسلامی  باشیم.

انجمن علمی گردشگری ایران»