سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این که بیش از 40 درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستنداظهار کرد: بر اساس قانون پیش‌بینی شده کسانی که بیش از 10 سال حبس داشته‌اند و نیمی از حبس را گذرانده باشند در صورت وجود شرایط خاص می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و دومین نشست خبری اظهار کرد: در آستانه نهم دی هستیم، این روز نقطه عطفی در کشورمان بود و مردم در این روز توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند و یک بار دیگر وحدت و همدلی را در کشور مستحکم کردند و این روز را گرامی می‌دارم.

وی گفت: 5 دی روزی برای کاستن از بلاهای طبیعی مثل زلزله نامگذاری شده و در این ایام که بخشی از سرزمین‌مان دچار زلزله بوده از خداوند شفای عاجل همه مصدومین را درخواست می‌کنم. ان‌شاالله همه مسولان نهایت تلاش خود را برای رفع هر مقدار از مشکلات مناطق زلزله زده که باقی مانده، انجام دهند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در دهه اول و دوم انقلاب تعدادی ممنوع‌الخروج و ممنوع المعامله شده بودند و مشخصات کامل‌شان ذکر نشده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود به دلیل تشابه اسمی که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک و ... از حدود 27 هزار نفری که به دلیل تشابه اسمی ممنوع المعامله بودند با استعلاماتی که شد، 26 هزار و 359 نفر از آنها تعیین تکلیف شدند. نزدیک به 500 و اندی نفر باقی مانده که باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه در سال جاری سرکشی به همه زندان ها را انجام دادیم، گفت: بر اساس گزارش واصله از همه زندان‌ها در سال جاری بازدید به عمل آمد. در روزهای اخیر 50 نفر از دادسرای تهران رفتند و با 1500 نفر به طور مشخص در زندان صحبت کردند و این امر ادامه دارد. ما معتقدیم هر چقدر بتوانند بروند و زندانیان را ببینند، مفید است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: حدود هشت ماه و نیم گذشته نزدیک به یک میلیون ارتباط مردمی داشتیم و تا آخر آبان ماه 917 هزار و 701 مورد ارتباط مردمی از طریق تلفنی و وب برقرار شد. انتقادات و پیشنهاداتی که بوده قابل توجه بوده است. بیش از یک هزار و 700 مورد پیشنهادات جزیی مطرح شد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در طول هشت ماه گذشته، 28 هزار و 145 هکتار رفع تصرف داشتیم که کمک قابل توجهی است و 68 هکتار هم قلع و قمع صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد زندانیان مرتبط به مواد مخدر هستند، گفت: در ماه گذشته نزدیک به 42 درصد از زندانیان مربوط به مواد مخدر بودند. در هشت ماه گذشته، 248 تن مواد مخدر کشف شده است. بیش از هشت تن در جاسک کشف شده که صد کیلوی آن هرویین است.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: در آذر ماه 63 نفر در زمینه تخلفاتی مربوط به جعل و کارچاق کنی و یا کارمند و وکیل و قاضی متخلف دستگیر شدند که از این تعداد 37 نفر کارچاق کن و 8 نفر وکیل و 3 نفر قاضی و تعدادی کارمند و کارشناس هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا هیات انگلیسی به ایران سفر کرد و مدعی مذاکره در خصوص برخی متهمین بود، آیا با قوه قضائیه در این زمینه مذاکره‌ای صورت گرفته  و آیا در خصوص نازنین زاغری و کمال فروغی تصمیمی گرفته شده است گفت: اینکه این هیات چه هدفی داشتند و با چه کسی مذاکره کردند را نمی‌دانم، ولی با قوه قضائیه صحبتی نداشتند و قوه قضاییه در خصوص این افراد تصمیمی نگرفته است. بله، امر بر عهده قوه قضائیه است. اگر روزی آزادی مشروط و... شامل حال این زندانی یا سایر زندانیان شد اعمال می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون پیش‌بینی شده کسانی که بیش از 10 سال حبس داشته‌اند و نیمی از حبس را گذرانده باشند در صورت وجود شرایط خاص می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. همچنین کسانی که مجازات‌شان کمتر از 10 سال است پس از گذراندن یک سوم از مجازات خود طبق قانون و شرایط می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. در خصوص این دو زندانی گفتنی است که آنها مانند سایر زندانی‌ها هستند و اگر روزی مستحق تخفیف مجازات باشند این امر صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اینکه برای نازنین زاغری پرونه جاری دیگری نیز در حال رسیدگی است اظهار کرد: بله، زاغری پرونده جاری دارد، ولی نمی‌دانم در چه مرحله‌ای است.

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص اینکه آیا وزیر خارجه انگلستان با قوه قضائیه تقاضای دیدار داشت یا نه گفت: من اطلاعی ندارم. این امور از طریق وزیر امور خارجه صورت می‌گیرد ولی می‌دانم که ملاقاتی صورت نگرفته است.

پیشنهاد حکمیت برای صحبت احمدی‌نژاد با قوه قضائیه پذیرفته نمی‌شود

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه نماز جمعه پیشنهادی برای تشکیل حکمیت در خصوص اینکه احمدی‌نژاد با قوه قضائیه صحبت کند را مطرح کرد، آیا قوه قضائیه این پیشنهاد را قبول می‌کند گفت: خیر، به هیچ وجه این پیشنهاد پذیرفته نمی‌شود. این افراد مسائلی را مطرح کردند که عناوین مجرمانه دارد و حتما در نوع خود رسیدگی خواهد شد. کسانی که مرتکب جرم می‌شوند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد و شما هم دیدید و خواهید دید کسانی که برایشان پرونده تشکیل شده است به دور از این حواشی و مسائل مورد رسیدگی قرار گرفتند و قوه قضائیه همچنان این امور را اجرا خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا تاکنون قوه قضائیه در خصوص مجازات افرادی که پول‌های کلانی از بیت‌المال برداشت کرده‌اند کوتاهی کرده است، اظهار کرد: کسانی که سواستفاده مالی کردند و هر مقدار که در جایی ادعا شده است توسط قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفته و کم و بیش شما در جریان آنها هستید. این افراد اعم از کسانی هستند که تخلفات بانکی داشتند و یا کسانی که در اداره‌ها تخلف داشته‌اند. در خصوص پرونده‌های موسوم به حقوق‌های نجومی هم چند گروه وجود داشت. عده‌ای علاوه بر اینکه حقوق بالا دریافت کرده بودند مانند مدیرکل و... در راستای گرفتن پول مرتکب اقدام مجرمانه هم شده بودند که برای برخی پرونده تشکیل شده و به دادگاه رفته است و در مورد برخی که دادگاه بدوی هستند حکم هم گرفته‌اند.

وی افزود: کسانی هم بودند که با تفسیری از قانون یا مقرراتی که بوده است حقوق‌های بالایی گرفتند که ممکن است مرتکب جرم نشده باشند. اگر جرمی نباشد مجازاتی جز بازگرداندن پول ندارند. شاید جایی گیرنده مجازات نشود اما دهنده مجازات شود و اگر باز هم تشخیص داده شود اکل مال به باطل بوده، پس گرفته می‌شود. افرادی هم اعم از حقوق مازاد بر مقررات جرایم و اتهامات دیگری داشته‌اند که بعضا در تجدیدنظرخواهی بوده یا احکام صادر شده، برخی نیز احکام‌شان کیفرخواست خورده که از بیان جزئیات معذوریم. در عین حال پرونده‌ها در حال رسیدگی است و یا رسیدگی شده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که به کاهش بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک و اینکه اجرای طرح کاداستر با مشکلات جدی روبرو می‌شود، اشاره کرد گفت: یکی از مسائلی که بر عهده سازمان ثبت است و از سال‌های پیش به تصویب رسیده، اجرای طرح جامع کاداستر در کل کشور بوده است. اگر طرفدار شفافیت هستیم یکی از مسائلی که می‌تواند این کار را انجام دهد و جلوی بسیاری از مسائل گرفته شود، اجرای طرح کاداستر است. اگر از سال‌های اول به این طرح بودجه داده می‌شد ما خیلی جلوتر بودیم البته تاکنون بسیاری از زمین‌های دولتی و غیردولتی تعیین تکلیف شده است، اما کافی نیست.

وی ادامه داد: در سال 95 گفته شد برای پیاده شدن طرح کاداستر در حالی که هزینه‌ای به دولت تحمیل نشود از هزینه‌های طرح برای خود طرح هزینه شود، اما تصمیم گرفته شد که 42 درصد از درآمد این طرح به هلال‌احمر داده شود. همچنین در سال 97 این موضوع را مجددا احیا کردند، اما هر چه از بودجه کم شود پیشرفت آن هم کم خواهد شد؛ از مجلس می‌خواهم که تدابیر لازم را بیندیشد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه طی دو جدول به طور مشخص تکالیف عمده را به دوش قوه قضائیه گذاشتند، گفت: در همین برنامه گفتند دولت موظف است بودجه تکالیف را مشخص کند و لوایح پیش‌بینی شود. در برنامه ششم مقرر شد در کل بودجه 2.9 به قوه قضائیه تعلق گیرد. در لایحه‌ای که گفته شد 2.9 در نظر گرفته شد البته این میزان منهای بودجه‌های استانی است که حتی اگر آنها را ضمیمه کنند که نباید ضمیمه شود، این میزان 2.6 می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: با این تفاسیر سال 97 نسبت به سال 96 بودجه پنج درصد افزایش داشته است که به هیچ وجه تکافوی تکالیف را نمی‌کند و در نتیجه تکالیف زمین می‌ماند و شما می‌گویید چرا انجام ندادید. با این افزایش ممکن است در پرداخت حقوق هم با مشکل روبرو شویم البته از تنگناهای دولت هم بی‌اطلاع نیستیم. امیدواریم مجلس کمک کند. در سال 96، 400 میلیارد تومان از وجوهی که تخصیص داده شد، ارائه شد، اما به خزانه پرداخت نشده و ما گرفتار هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان چیست و آیا نتیجه تحقیق و تفحص مجلس به آنها گزارش شده است عنوان کرد: از آخرین وضعیت خبر ندارم، اما پرونده به دادگاه نرفته و در مرحله دادسراست. رقم‌ها بستگی به میزان کارشناسی‌ها دارد و تا بحث نهایی نشود نمی‌توان رقم قطعی را گفت. بر اساس اسناد و ... مبالغی مطرح می‌شود اما پس از بررسی مشخص می‌شود مبلغی کمتر و یا برعکس مبلغی بیشتر بوده است، در نتیجه تا زمانی که در حال رسیدگی است و نهایی نشده است نمی‌توان رقم دقیق را مشخص کرد اما آنچه مسلم است این است که رقم بالایی است. هر زمان نظر کارشناسان رسمی اعلام شد و در صورت وجود اعتراض، به نظریات اعتراض شد امکان بازگو کردن وجود خواهد داشت. در خصوص اینکه نتیجه تحقیق و تفحص واصل شده است یا نه، نمی‌دانم.