یک کارشناس اقتصاد شهری اظهار کرد: با اشاره به اینکه امروز شهرداری تهران از نظر درآمدی در وضعیت بسیار بدی است، گفت: این در حالی است که طبق قانون 10 درصد از درآمد کلان آگهی های رسانه ملی متعلق به شهرداری است.

به گزارش مرور نیوز، سید محسن طباطبایی مزدآبادی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های کنونی شهرداری تهران و سایر کلان‌شهرها، اتکای بیش از حد به منابع درآمدی ناپایدار است، گفت: ردیف‌های درآمدی در کلانشهر تهران عمدتا ناپایدار است به گونه‌ای که در بودجه 1396 جایی که عوارض نوسازی که می‌تواند یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری باشد تنها 7درصد از درآمد را به خود اختصاص داده است اما بیش از 7000 میلیارد تومان از درآمد شهرداری از ردیف عوارض حاصل از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم به دست آمده است.

وی با تاکید براینکه چنین منبع درآمدی ناپایدار و زیانبار بوده و در هیچ یک از شهرهای پیشرو جهان موارد مشابه آنها بچشم نمی خورد، افزود: این روند و اتکا به این درآمدها شهر تهران را با اختلالات و مسائل بسیاری مواجه می کند و تاکنون نیز مضرات بسیاری به بار آورده است.

کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه تهران و سایر کلانشهرهای ایران نیازمند جایگزینی این ردیف های درآمدی ناپایدار با روش‌های درآمدی پایدار هستند، خاطرنشان نمود: به نظر می رسد برای ارتقای درآمدهای پایدار شهرداری تهران باید دو رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت را توامان دنبال کرد.
طباطبایی در این خصوص توضیح داد: در رویکرد کوتاه مدت وصول مطالبات معوقه شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی شاید معقول ترین راه باشد.

همچنین دریافت عوارض معوقه نوسازی بر مبنای دفترچه جدید ارزش معاملاتی املاک ، مبلغ قابل توجهی است که متاسفانه عزمی جدی برای اجرای آن وجود ندارد در حالی که مبلغ آن قابل توجه بوده و می تواند راهگشا باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران برخی از پارامترهای کسب درآمد در شهرداری ها را نیز مغفول خواند و افزود: از جمله مصوبات مغفول در این زمینه درآمد مربوط به عوارض بر آگهی های تجارتی و تبلیغاتی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در سال 1365 است که کلیه رسانه ها در خصوص آگهی های تجارتی اعم از رادیو، تلویزیون، جراید و تبلیغات محیطی شهر باید 10 درصد از بهای آگهی را به شهرداری پرداخت کنند و با توجه به درآمد کلان صدا و سیما از محل تبلیغات، این منبع می تواند مبلغی قابل توجه برای شهرداری تهران باشد.
وی همچنین در پایان گفت: این مصوبه بر بلیط ورودی مسابقات ورزشی نیز قابل اطلاق بوده و کلیه مسابقات ورزشی بایستی 20 درصد از بهای بلیط فروشی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند که این امر مغفول مانده است.