معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: وضعیت کیفی هوای تهران با شاخص 116 در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

 به گزارش مرور نیوز، آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده‌است. آمارها نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای  تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منو اکسید کربن است، به طوریکه «آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده‌است»

بنابر نظر برخی از کارشناسان محیط زیست، نخستین زنگ خطر جدی درباره آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۴ به صدا درآمد. در آن هنگام نزدیک به یکصد نفر از کارشناسان و مدرسان محیط زیست، جغرافیا و شهرسازی در پی نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران، متنی موسوم به بیانیه «هوای تهران ۷۴» منتشر کردند که در آن برای نخستین بار از آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن « عزم ملی» است، نام برده شد.

آلودگی هوا

در کنار آلودگی هوا باید به آلودگی صوتی نیز بعنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ ایران اشاره داشت. به جز تهران میزان آلودگی هوای شهرهای اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان نیز مورد توجه خاص قرار دارد

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت هوای تهران گفت:وضعیت کیفی هوای تهران در حال حاضر در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است .

وضعیت کیفی هوای تهران ناسالم برای گروه های حساس است 

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران، وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 8صبح مورخ 23 دی ماه نیز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد :در این بازه زمانی وضعیت آلاینده و منواکسیدکربن پاک:(61)،ذرات معلق کمتر از 10میکرون : سالم(75)،و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون : ذرات معلق( 135)ناسالم برای گروه های حساس است.