وزیر بهداشت با اشاره به سفر دو روزه خود به الجزایر، از این کشور به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و دروازه ورود به قاره آفریقا یاد کرد و گفت: ایران و الجزایر از دیرباز همکاری‌های مناسبی با همدیگر داشته‌اند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سیدحسن هاشمی، ظهر جمعه (7 آبان) پس از سفر دو روزه خود به الجزایر، در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، اظهار داشت: الجزایر در عرصه سیاسی کمک‌های زیادی در منطقه خاورمیانه کرده که بیانیه الجزایر و نقش موثرش در دوران دفاع مقدس از نمونه‌های آن است و امروز هم در عرصه‌های بین المللی، مواضع مشترکی با ایران دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط جدید بین‌المللی و پس از توافق هسته ای ایران، با مذاکراتی که با مسئولان الجزایری داشتم، فرصت‌های زیادی برای همکاری های مشترک بین دو کشور وجود دارد و فرصت‌های همکاری تنها منحصر به حوزه سلامت نیست بلکه در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، نفت و گاز و راه و شهرسازی فرصت های بسیار مناسبی برای همکاری وجود دارد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه واردات داروی الجزایر در سال دو میلیارد دلار است، افزود: علاوه بر دارو، حوزه‌های تجهیزات پزشکی، آموزش، پژوهش و خدمات بهداشتی و درمانی می تواند مبنای همکاری های مشترک بین ایران و الجزایر باشد.

وزیر بهداشت از فرصت های مشترک سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در الجزایر در حوزه تولید دارو و واکسن به عنوان یکی از مهمترین محورهای همکاری دو کشور یاد کرد و اظهار داشت: قبل از امضای اسناد تفاهم در حوزه های بهداشتی، درمانی، تجهیزات پزشکی، دارو، آموزش پزشکی و انستیتو پاستور دو کشور، شاهد افتتاح خط تولید یک دارو با مشارکت بخش خصوصی ایران در الجزایر بودیم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: امیدوارم بخش خصوصی ایران بیشتر از گذشته قدر فرصت‌های به وجود آمده را بداند تا با انتقال دانش و تکنولوژی خود به الجزایر، از بازار فروش این کشور و صادرات محصولات خود به قاره آفریقا استفاده کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر طرف ایرانی به مواد تفاهم‌نامه‌های امضاءشده عمل کند، در الجزایر فرصت های مناسبی فراهم است و امیدواریم که در سفر وزیر بهداشت الجزایر و کارگروه های مشخص شده به ایران، شاهد پیشرفت های بیشتری در توافقات انجام شده باشیم.

دکتر هاشمی از علاقه مندی الجزایر به تولید دارو در کشورش خبر داد و گفت: آنها بنا ندارند که به واردات دارو بپردازند زیرا در حال حاضر دو میلیارد دلار در سال واردات دارو دارند و علاقه دارند که خودشان در این حوزه به خودکفایی برسند و ما هم وظیفه داریم که به آنها در تحقق این هدف، کمک کنیم زیرا بخشی از بازار داروی این کشور به محصولات مشترک ایرانی تعلق دارد و به زودی همکاری های مشترک ایران و الجزایر در حوزه تولید واکسن تحقق می یابد.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: سفر دو روزه ما به الجزایر، تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در این کشور بود و اراده مسئولان سیاسی دو کشور، برای بخش خصوصی کشور این اطمینان را ایجاد می کند که هدفشان توسعه روابط در تمام حوزه ها است.

دکتر هاشمی گفت: بخش خصوصی تولید دارو می توانند به بخش صادرات سازمان غذا و دارو مراجعه کنند و در این بخش نهایت همکاری با تولید کنندگان خواهد شد و بر اساس توافقات انجام شده، سفرای دو کشور برای ثبت دارو و تولید و سرمایه گذاری مشترک به بخش خصوصی کمک خواهند کرد.