نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاهی می‌تواند برای حفظ سلامت قلب مفید باشد.

به گزارش مرور نیوز، رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از الگوهای غذایی مفید و سالم به حساب می‌آید. این رژیم بر پایه خشکبار، غلات و روغن زیتون است و میزان گوشت قرمز با غذاهای فرآوری شده و مواد قندیِ آن کمتر است. با این حال مطالعات جدید حاکی از آن است که رژیم غذایی گیاهی هم می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

در این بررسی گروهی از محققان ایتالیایی به مطالعه روی ۱۰۰ فرد مبتلا به اضافه وزن پرداختند که وضعیت جسمی سالمی داشته و مشخصه‌های خطر بیماری‌های قلبی – عروقی در آنها پایین بوده است.

نیمی از این افراد رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کرده و نیمی دیگر به رژیمی روی آوردند که گوشت قرمز و ماهی را حذف کرده و شامل تخم مرغ و لبنیات است. پس از گذشت سه ماه این دو گروه رژیم غذایی خود را با یکدیگر تغییر دادند.

محققان مشاهده کردند هر دو رژیم غذایی برای سلامت قلب این افراد مفید بوده اما تاثیرگذاری متفاوت داشته‌اند. رژیم غذایی گیاهی موجب کاهش کلسترول بد خون شده که فاکتور خطرزایی برای حمله قلبی و سکته مغزی است. در حالیکه رژیم غذایی مدیترانه‌ای کاهش شدیدی در میزان تری گلیسیرید داشته که بالا بودن آن نیز فاکتور خطرزایی برای این بیماری‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش مجله تایم، محققان همچنین دریافتند هر دو نوع رژیم به کاهش چربی و وزن بدن هم کمک می‌کند.