رئیس کمیته امداد از افزایش 10 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال 97 خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سید پرویز فتاح با اشاره به اینکه یکی از اصول امام خمینی (ره) عدالت اجتماعی بود تاکید کرد: مسئولان باید برای تحقق این اصل تلاش بیشتری داشته باشند.

وی درباره تعریف فقر با بیان اینکه این موضوع تعاریف متفاوتی دارد توضیح داد: در منطق اسلامی نابرابری، ظلم و نبود عدل مساوی با فقر است؛ در این منطق فقر طبیعی و موروثی نیست بلکه مولود محرومیت از حقوق است که افراد را تبدیل به نیازمند می کند.

فتاح با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایرانیان زیادی از حقوقی مانند بهداشت و درمان، آب، گاز، برق و راه محروم بودند گفت: جمهوری اسلامی ایران این مشکلات را تا حدود بسیاری حل کرده است.

وی با اشاره اینکه حداقل حقوق و دستمزد ماهانه مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معادل ۹۳۰ هزار تومان است گفت: با کمک دولت، مجلس و مردم مجموع مستمری و یارانه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد برای یک خانواده پنج نفره به ۷۰۰ هزار تومان در ماه رسید این در حالیست که این رقم در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تومان بود.

خانوارهای تحت حمایت وزارت کار از حداقل حقوق مصوب وزارت کار برخوردارند

رئیس کمیته امداد ادامه داد: با توجه به سایر خدماتی که کمیته امداد به مددجویان می دهد در مجموع خانوارهای تحت حمایت از حداقل حقوق مصوب وزارت کار برخوردارند.

وی با یادآوری اینکه شعار انتخاباتی رئیس جمهوری رفع فقر مطلق بود گفت: بر همین اساس در تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته شده است که بر این اساس مستمری مددجویان کمیته امداد در سال آینده ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

فتاح تعداد مددجویان تحت حمایت کمیته امداد، سازمان بهزیستی و موسسه های خیریه را حدود ۱۱ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تلاش می شود تا درآمد این افراد به حداقل حقوق مصوب وزارت افزایش یابد. البته مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به دلیل دریافت مستمری و یارانه به نان شب محتاج نیستد.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط معیشت افراد جز ءفقر محسوب می شد اظهار کرد: امروزه برخی از نیازها ایجاد شده است که تامین نشدن آنها مساوی با فقر محسوب می شود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی این نهاد به تدریج گسترده شده است به طوری که هم اکنون ۱۸ نوع خدمت به مددجویان داده می شود گفت: مسکن، اشتغال، درمان، تحصیل و بیمه از جمله خدمات کمیته امداد است. البته این خدمات باید توسط دولت در قالب خدمات تامین اجتماعی به مردم داده شود. در این صورت دیگر اطلاق فقیر و نیازمندان به افراد صدق نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد متولی تعریف فقر مطلق در کشور نیست اذعان کرد: البته تعیین تعریفی برای این امر بسیار سخت است چرا که تعریف فقر مطلق دارای بار اجتماعی و سیاسی است.

توزیع مساوی یارانه بین همه اقشار جامعه مطابق با عدالت نیست

فتاح با بیان اینکه توزیع مساوی یارانه بین همه اقشار جامعه مطابق با عدالت نیست افزود: مساوات در عدالت اجتماعی جایگاهی ندارد چراکه آنهایی که از خدمات بیشتری در جامعه برخوردارند از یارانه بیشتری هم استفاده می کنند که این عادلانه نیست.

وی با اشاره به اینکه طرح افزایش سه برابری مستمری مددجویان تحت حمایت از ابتدای سال ۹۶ اجرا شده است گفت: برای اجرای این طرح چهار هزار میلیارد تومان هزینه شد که سه برابر بودجه کل صداوسیما است.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: برخی از مددجویان به دلایل طبیعی چون فوت، ازدواج، معافیت سربازی و آزادی سرپرست از زندان و برخی به دلیل توانمند شدن از طریق بهره مندی از تسهیلات اشتغال زایی از چرخه حمایتی  خارج می شوند.

وی با اعلام اینکه ٨٠ درصد طرح های اشتغال زایی مددجویان به نتیجه رسیده است افزود: امسال دو هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای مددجویان مصوب شد که از این رقم تاکنون هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان جذب شده است و تا پایان امسال این رقم به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد.

فتاح با اعلام اینکه صندوق قرض الحسنه امداد ولایت نیز ۵۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان پرداخت کرده است گفت: متوسط هزینه ایجاد شغل برای مددجویان کمیته امداد ۱۶ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای ۱۴۰ هزار مددجو فرصت شغلی ایجاد شده است افزود: پس از اینکه درآمد این افراد به دو سوم حداقل حقوق مصوب وزارت کار برسد، خانوار از چرخه حمایتی خارج می شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: در دو سال گذشته ۱۵ درصد مددجویان از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند که بیشتر آنها به دلیل رسیدن به خودکفایی و توانمندی بود. مستمری این افراد پس از استقلال مالی قطع می شود اما سایر خدمات به آنها ادامه می یابد.

فتاح با بیان اینکه حدود ٩٠٠ هزار حامی از ایتام و فرزندان بد سرپرست حمایت می کنند افزود: به طور متوسط هر یتیم پنج حامی  دارد که حداقل متوسط دریافتی این افراد در ماه ١٦٠ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در ردیف اصلی بودجه مربوط به پرداخت مستمری مددجویان است افزود: آقای نوبخت وعده پرداخت ١٠٠ درصد اعتبار کمیته امداد را تا پایان سال جاری داده است.

رئیس کمیته امداد به مشارکت دو هزار میلیارد تومانی مردم برای کمک به مددجویان در سال ٩٦  اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته رشد ٣٠ درصدی داشته است این در حالی است که بودجه عمومی کمیته امداد صرف پرداخت مستمری و کمک های مردمی صرف خدمت به مددجویان می شود.

وی با اشاره به رشد ١٤ درصدی صدقه، ٢٦ درصدی طرح اکرام ایتام و ٥٠ درصدی زکات ادامه داد: کمک های مردمی بر اساس نیت آنها هزینه می شود و صدقه عام هم با تسهیم انجام شده برای تامین مسکن، جهیزیه، معیشت و پرداخت وام قرض الحسنه صرف می شود.

فتاح درباره آسیب های وارده به صندوق های صدقه گفت: در ٩٥ درصد شهرستان ها یک مورد آسیب به صندوق صدقه گزارش نشده است. این گزارش ها بیشتر مربوط به صندوق های استان تهران است. سرقت معتادان از صندوق های صدقه نیز مورد اعتراض ماست که در جلسات بررسی آسیب های اجتماعی این موضوع مطرح شده است.

وی استفاده از روش های الکترونیکی را برای پرداخت کمک های مردمی توصیه کرد و افزود: مشارکت های مردمی از این طریق روش های نوین و الکترونیکی در حال افزایش است.

 ١٦ هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته یا خریداری شد

رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه ٥٠ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به کمیته امداد واگذار شده است تا هم مشکل مسکن مهر و هم مسکن افراد نیازمند حل شود گفت: امسال ١٦ هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته یا خریداری شد.

وی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات اشتغال مددجویان به ٢٠ میلیون تومان افزود: کمیته امداد در میان بانک ها از اعتبار خاصی برخوردار است چرا که معوقات جامعه مددجویی کمیته امداد کمتراز دو درصد است.

عیدی تمام مددجویان تا هفته آینده پرداخت می شود

فتاح از پرداخت عیدی تمام مددجویان تا هفته آینده خبر داد و افزود: رقم عیدی مددجویان برابر مستمری پرداختی کمیته امداد است اما  برای ٢٥ هزار خانوار زلزله زده کرمانشاهی سه برابر پرداخت می شود.

وی درباره اقدامات کمیته امداد برای مددجویان زلزله زده کرمانشاهی گفت: دو هزار و ٥٠٠ مسکن به طور کامل تخریب شده است و سه هزار و ٥٠٠ مسکن نیازمند بازسازی است. تا دو ماه آینده تمامی پروژه های مسکن آغاز می شود که اعتبار آن از کمک های بلاعوض دولت و خیران تامین می شود. مسکن مددجویان زلزله زده ١٠٠ درصد ساخته و مجهز به آنها تحویل داده می شود.