وزیر بهداشت گفت: ۵۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور از مواد اولیه و اشکال دارویی کاملا بومی است و ۹۶ درصد از داروی کشور را خودمان تولید می‌کنیم. ماده اولیه باقی مانده این میزان تولید دارو در کشور از خارج وارد می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در بازدید از مرکز هدایت عملیات فوریت‌ های پزشکی و سامانه ۱۹۰  از انجام حدود دو میلیون و ۲۷۰ هزار مورد نظارت از اماکن مختلف در طول ایام نوروز خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۶ هزار مورد تخلف تشخیص و ثبت شده که برای ۸۰۰۰ مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این اماکن نیز پلمب شده‌اند،اظهارکرد: از این بابت متاسف هستیم که درمواد آشامیدنی و غذایی مردم تقلب دیده می‌شود. نظارت بر این اماکن باید بازدارنده باشد. همکاران ما در این مدت فعالیت خوبی در حوزه نظارت داشته‌اند و میزان رضایت به گفته خود این مسئولان آمار بالایی دارد ولی با این وجود باید به شکل غیر مستقیم نیز این اماکن را رصد کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار ماموریت در اورژانس بیمارستانی انجام شده است، تصریح کرد: ۲۴ درصد از این ماموریت‌ها بین جاده‌ای بوده است. امسال میزان تصادفات تا این لحظه نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها کاهش نداشته است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۴۹۰۰ آمبولانس، ۶۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۴ دستگاه بالگرد در نوروز اضافه کرد: انجام نزدیک به ۱۹ هزار عمل جراحی در طول ایام نوروز نشان می‌دهد بخش درمان بویژه در بیمارستان‌های دولتی در طول نوروز فعال بوده همچنین نشان دهنده حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در طول ایام نوروز بویژه در بیمارستان‌های دولتی بوده است این در حالیست که بیمارستان‌ها با یک سوم ظرفیت معمول‌شان مشغول به فعالیت هستند، و تلاش آن‌ها با توجه به اینکه در تمام طول سال فشار زیادی روی همکاران حوزه درمان وجود دارد قابل تقدیر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکل اصلی در مورد فعالیت مراکز درمانی در طول نوروز به دلیل طولانی بودن این تعطیلات است اظهار کرد: این مشکل بویژه در بخش خصوصی پررنگ و مورد اعتراض مردم است. راه صحیح برخورد با این مشکل تجدید نظر در مورد اصل طولانی مدت بودن این  تعطیلات است چرا که در مورد سایر دستگاه‌هایی که مانند سیستم درمان نقش حیاتی دارد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید تصمیم صحیحی در مورد آن گرفته شود.

بیش از ۳۰ درصد تجهیزات پزشکی در ایران، تولید داخل هستند

وی در حاشیه بازدید از مرکز هدایت عملیات فوریت‌های پزشکی و سامانه ۱۹۰ با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جامعه پزشکی بیشترین نقش در حمایت از تولید ملی را دارد و بلندترین گام‌ها را در چند دهه اخیر در این حوزه برداشته است، گفت: ای کاش سایر بخش‌های جامعه نیز مانند جامعه پزشکی بودند چرا که امروزه در کشور برای دریافت هیچ خدمت پزشکی لازم نیست هموطنان به خارج از کشور سفر کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی در حوزه صنعت و تجهیزات پزشکی انجام شده است، اظهارکرد:۵۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور از مواد اولیه و اشکال دارویی کاملا بومی است و ۹۶ درصد از داروی کشور را خودمان تولید می‌کنیم. ماده اولیه باقی مانده این میزان تولید دارو در کشور از خارج وارد می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد از تجهیزات پزشکی، بومی و تولید داخلی هستند، اظهار کرد: در حوزه سلامت مردم در وهله اول انتظار دارند تا بالاترین کیفیت را دریافت کنند بنابراین نباید کیفیت را فدای هیچ موضوع دیگری کنیم. مردم دل‌شان می‌خواهد بهترین خدمتی که می‌شود برای بیمارشان انجام داد را دریافت کنند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس از همه تولید کنندگان داخلی انتظار داریم تا تلاش خودشان را برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی انجام دهند زیرا کیفیت باید در این حوزه حرف اول را بزند.

وی با بیان اینکه بعد از موضوع کیفیت، قیمت خدمات درمانی در کشور مورد توجه است،گفت: از آنجایی که ما از خزانه عمومی هزینه می‌کنیم باید قیمت این خدمات مناسب باشد چرا که مردم نیز بخشی از این هزینه‌ها را از جیب خودشان به عنوان سهم بیمه پرداخت می‌کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تولیدات خودمان را محک بزنیم باید به میزان صادرات توجه کنیم اظهار کرد: باید ببینیم چه بخشی از تولیدات داخلی ما به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کرده است. خوشبختانه در بخش دارویی توفیقات خوبی داشته‌ایم و رشد صادرات دارویی در دولت یازدهم و دوازدهم سه برابر شده است.

هاشمی با بیان اینکه در بخش صادرات دارویی کیفیت و قیمت از اهمیت بالایی برخوردار هستند، توضیح داد: روابط بین‌المللی در تعامل ما با کشورهای منطقه و دنیا نیز نقش مهمی در این عرصه دارد. به نظر می‌رسد تعامل ما با کشورهایی که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سیاسی با ما همسو هستند ظرفیت بیشتری برای افزایش تعاملات دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی باید از این ظرفیت استفاده کنند و بهبود کیفیت و قیمت را مد نظر قرار دهند و در عین حال مطمئن باشند دولت نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.